torsdag, maj 24, 2007

Dom säger det är lågt, men det är inte lågt!

Jag gör det, min mamma gör det, mina kompisar gör det, min syrra gör det. Även du gör det. Vi läser bloggar skrivna av människor vi inte känner. Människor vi kanske aldrig har sett. Ibland får det mig att skämmas lite. Jag spionerar. Jag sätter mig in i livsöden som egentligen inte har med mig att göra. Jag vet mer om dessa människors vardag än jag vet om många av mina närmare vänner. Det är galet. Lätt vrickat och alldeles underbart. Vad är det som gör det hela så fruktansvärt interssant? Vad är det som får mig att varje dag hålla mig uppdaterad på vad X, Y eller Z hittade på under sin lediga dag eller när svärföräldrarna var på besök? Varför bryr jag mig om hur Y inreder sitt datarum eller dekorerar sitt soffbord? Varför måste jag veta hur det gick på Zs anställningsintervju eller vart hon ska resa i sommar?
Jag hittar inga vettiga svar på mina frågor och det stör mig. Det närmaste jag kan komma sanningen är att jag nog är lite nyfiken av mig. Men är det allt?

En naturlig följdfråga är så klart den om varför vi bloggar. Jag skriver nästan varje dag. Det jag skriver är oftast varken viktigt eller särskilt tankeväckande. Ändå finns det dom som läser. Jag gillar så klart att skriva och har alltid gjort. Men jag hade kunnat skriva i en dagbok av papper, för min egen del, utan att blotta mig. Jag hade absolut inte behövt dela med mig av min vardag så att vem som vill kan läsa. Men på något sätt triggas jag av att ha läsare. Jag gillar tanken på att någon annan får smaka på mina ord, även om dom ibland är tomma.

Det är väl kanske bara så att världen har förändrats. Det privata som tidigare var tabu har blivit OK och acceptabelt. Vi vill dela med oss och ta del av andra. Vi delar varandras liv, ibland inkognito, ibland inte. Och på något sätt är det väl fint.
Vissa säger att det är lågt. Men det är inte lågt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en trogen läsare av din blogg utan att ha en susning om vem personen bakom den egentligen är. Men jag tycker du skriver så bra och det inspirerar mig. Keep up the good work! (& lycka till på nya stället) ;)

Nybliven sa...

Jag kan bara hålla med föregående talare. Inte den biten där jag inte vet vem du är men den där du skriver så bra. I dig! (Jag gräver låter liksom inte lika intresserat...)
Du underhåller mig i piteregnet!

/En mamma i norr som längtar efter att få se dotterns i-spansklärarmagen-samtidigt bebisbarn. Och hennes mamma Fikaexperten såklart!

Soffan sa...

emma: Åååhhh så innerligt lycklig jag blir! Mitt hjärta bubblar av glädje! Tack! Kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vem du är. Men jag vet, alla är inte lika blottande som jag... : ) Tack för din support!

nybliven: Tack! Ännu en hjärtevärmare som får mig att studsa framför datorn! Puss på dig!
Oj vad vi ska leka och fika!

Cissi sa...

Det var delvis därför jag skaffade en blogg, för att det inte skulle kännas som att jag "tjutittade" när jag läste andras, men det är ju bara roligare ju fler som läser!
Man väljer ju vad man ska skriva om själv... jag tycker din blogg är toppen iaf. Och kul att få en liten inblick i ditt liv, igen;-) det var ju ett tag sen vi kände varandra sist...

Vet inte du och Emma vem ni är??? Coolt! Vi ska ha fest på räkis i sommar. Flera! Du kommer väl åxå, nybliven!?

Soffan sa...

cissi: Jag tror att det är en annan Emma. Eller? Jag vet ju så klart vem Emma är. Och den andra Emma också. Men det här trodde jag kanske var en treje Emma. Eller så har jag fel... Hihi. Kan någon reda upp det här???

Nybliven sa...

Jag kan då rakt inte reda ut vem Emma är men antog också att det inte var den kända Emman utan en annan. Så måste det väl vara va!?

Till Cissi: räkna med den nyblivna! Här har inte festats på år och dar och nu börjar suget vara stort (kan man skriva så utan att låta som en förtappad alkoholist??)! It's me and Miss Cosmo! Eller vilken annan god, somrig drink som helst. I mängder. Ha!

Anonym sa...

Hi hi! Här är emma (mellanrummet) och jag vet då vem du är! Angående fester i sommar som det glunkas om så skriv upp mig!

Soffan sa...

Nybliven och Emma: Fest är alltså spikad då! Sååå bra!
Och så fick vi det där klargjort. Världen är full av fina Emmor!