lördag, januari 01, 2011

2010 - milstolpe efter milstolpe

Här kommer den. Sammanfattningen av året som gick, ur mitt perspektiv:





Januari


Jag var gravid. Det är så märkligt att tänka sig att Herman för ett år sedan bara var en rund mage som ibland kunde kännas i forma av små sparkar på insidan. Vi åkte till IKEA och hottade upp lite här hemma. Pulkbacken här utanför bjöd på lite sittande utförsåkning och jag och Tobbe åkte till Umeå en helg och njöt av den forna hemstaden i fulla mått. Jag pluggade till en grammatiktenta och den gick riktigt bra. Det var en hel del jobb också. Så klart.





Februari


Mera plugg. Massor av plugg. Och jobb. Så här i efterhand blir jag lite imponerad av mig själv och att jag faktiskt klarade av det. Förvisso pluggar jag fortfarande, men i år har jag inga prov eller uppsatser att rätta.


Vi tapetserade rummet som skulle bli vårt nya sovrum och flyttade därefter en trappa upp.


Vi hann mysa en del också, i pulkbackar, på badhus och på härliga middagsbjudningar.





Mars

En månad som bjöd på ännu en tur till möbeljätten i nordost. Gjorde vi inget annat under året som gick? Jag och Klara fick också nöjet att delta vid en renskiljning i Luleå och jag pluggade vidare mot nya kunskaper och fler poäng. Lille knytet i magen låg väl fixerat och nära utgången. Jag oroade mig för att den lille typen skulle ha ännu mer bråttom ut än sin storasyster. Väntan började liksom alldeles för tidigt.


April


Min sista månad som arbetande på väldigt, väldigt länge. Jag var supereffektiv och planerade till förbannelse allt som skulle göras under slutfasen. Påsken kom och gick och ingen bebis syntes till, till min egen stora förvåning. När jag tänker tillbaka på den där tiden så är det liksom bara en enda lång väntan, fylld av rastlöshet.


Maj


Månaden när livet fick en ny början. Vi blev fyra i familjen den 14 maj när finaste lillebrorsan bestämde sig för att snabbare än blixten ta sig ut i världen. Det är så självklart när en bebis kommer till världen. Som om den alltid varit med, eller i alla fall som att det alltid har varit meningen att det var just DEN bebisen som skulle komma. Allt annat förefaller bisarrt. Maj månad var en stor bebisbubbla med ömma bröst och försiktiga vardagar. Och världens finaste storasyster växte fram.

Juni

En månad med lugn och ro i bebisbubblan. Många ville komma och hälsa på oss och det lilla underverket och man kan inte annat än njuta av den uppvaktningen. Det är en så fin grej liksom, att nära och kära vill komma och klämma och känna, fira och nosa. Tobbe byggde en ny bro och vi firade midsommar här hos oss, med två gravidmagar som sedermera har kläckts under året.

Juli

Tobbe jobbade tokmycket och vi andra njöt av släktingar och vänner. Mellan arbetspassen semestrade vi runt här i närheten. Vi åkte till stugan och till Skellefteå, skrev faderskapsintyg och badade lite här och var. I slutet av månaden fick Tobbe äntligen semester och vi kunde slappa tillsammans i lugn och ro. Det var dessutom någon gång i slutet av juli som vi bestämde att Hermans dop skulle bli mer än ett dop.

Augusti

En månad som var både underbar och fasansfull. Vi åkte till Lycksele med Glenn och Maria och hade det hur bra som helst. Vi bjöds på badtunna och festligheter på Trundön och vi målade och hottade upp barnens rum ordentligt. Det fasansfulla hände ungefär mitt i augustimånaden, när mamma fick en hjärtinfarkt och hela tillvaron ställdes på ända under några fruktansvärda kvällstimmar. Jag mår dåligt när jag tänker på den där kvällen, samtidigt som jag kan känna mig otroligt tacksam över att allt gick bra i slutändan. Det är som att glädje och sorg är två sidor av samma mynt. Två sidor av livet.

September

September innebär kalasande för Klara och den här gången blev det premiär för kompiskalasandet. Väldigt många barn var inbjudna och efteråt kippade vi efter andan ordentligt. Vi åkte till stugan och höstade med uppdragning av både brygga och båtar. Lingonbeståndet var under all kritik men vi får ta nya tag nästa höst. September månad fick ett väldigt vackert slut med Hermans dop och vårt bröllop. Jag som är mer praktisk än romantisk hade aldrig trott att det skulle kännas så fantastiskt att gifta sig. Men här sitter jag nu, men ett nytt efternamn och några diamanter på fingret och känner mig fortfarande uppfylld. Av kärlek. Av tacksamhet.

Oktober

En månad full av vardag och sjukdom. Snor, öronont, hosta och feber kom och gick. Däremellan lite badhus, lite middagsbjudningar, fikadejter, krokodilfikan och skogspromenader. Livet, de dagar vi minns. Eller hur var det?

November

Jag blev ett år äldre, klockare och vackrare. Jag fick några högskolepoäng till och bekymrade mig över sonens nattätande och orolliga sömn. Vi åkte till IKEA IGEN och nosade på kök både där och på andra ställen. Mitt knä skar ihop lite smått och jag jobbar fortfarande på att det ska bli bättre.

December

En iskall månad fylld av snö och snörök. Lite förkylning kom och Herman stötte på sin första feber. En del plugg varvat med julmys och pusslande med storasystern. Lite hårdhandskar med lillebrors sovvanor gjorde att jag plötsligt slutade amma och tog mig en snus. Eller två. Jag klippte dessutom av mig mitt långa hår och känner mig väldigt nöjd över det. En mysig julhelg och trevlig nyårsafton bäddar för ett bra 2011. Här kommer vi!


1 kommentar:

M sa...

Du skriver och beskriver så vackert. Karin Boye i bloggform, nästan. Fint! God fortsättning på det nya året!