torsdag, januari 06, 2011

Klass 2

Trettondagen i dag. I går var således trettondagsafton och när vi på dagen besökte Piteå Havsbad för lek på Nimbys värld fick jag en föraning om vad som skulle vankas där på kvällen. När jag var ung. Mycket yngre än vad jag är nu, var det alltid de mycket äldre som gick ut på trettondagsafton. Vi småglin tillbringade alldeles säkert tillräckligt mycket tid i baren under årets andra helger så det där med trettondagsafton spelade liksom ingen roll. Nu, när de flesta är småbarnsföräldrar och heltidsarbetande sådana verkar det som att det är just den här helgen som gäller. Jag vill nästan inte skriva det, men det förefaller som att jag nu är en del av de där som är mycket äldre. En trettitaggare med hängbröst som om hon vill gå ut, får se till att göra det på trettondagsafton. Annars får det vara. Eftersom jag insåg allt det här i går när det liksom var för sent, så blev det ingen utgång. Vi får vänta till nästa år. Det lär bli trettondagsafton då också.
Vad vi däremot gjorde var att tuffa över till andra sidan stan där det bjöds på lyxmiddag från första till sista tuggan. Herman fick somna på en säng och Klara fick titta på film samtidigt som vi vuxna njöt av mat, dryck och väldigt trevligt sällskap.
Med skrivandet går det alla tiders. Så bra faktiskt att jag har kunnat unna mig lite trettonhelgsledigt. Inte så dumt va?
Men kan du förstå, att jag, som bara är drygt 20, har vuxit i trettondagsaftonskostymen? Det tar ett tag att smälta den här karamellen. Måste nog klippa lite mer rock-frilla för att dra uppmärksamheten från de fina linjerna kring ögonen.
Det sägs att det vankas väder à klass 2. Kom igen då! Blås på!

Inga kommentarer: