söndag, januari 30, 2011

Lite poesi så här på söndagskvällen

Ännu en helg skrivs in i minnesboken. En bra helg som inleddes med krogbesök och punkkonsert på fredagskvällen. Det var inte i går och mina skor ser ut precis som skor brukar se ut efter punkkonserter. Men trevligt hade vi, jag och min från England hemvända vän.
Sedan har det mest varit jag och barnen, eftersom fadern har arbetat. Vi har besökt både konsthall och skotermässa. Den senare bara utifrån, men vi fick se några skotrar i alla fall. Vi har även bestigit snöhögar, hyrt filmer och köpt godis.
Poesin då? Jo. Jag håller som bäst på att läsa en norsk roman som heter Morgon oh kveld av Jon Fosse. Jag har inte kommit så väldans långt än, men ett stycke som var så särskilt vackert måste jag bara få dela med mig av. Fiskaren Olai har just blivit pappa och står och iakttar sin nyförlösta hustru:
"og aldri har han vel heilt forstått seg på kvinnfolka, noko veit dei, noko han aldri skönjer, noko dei ikkje seier og sikkert heller ikkje kan seie, fordi det ikkje seiast kan"

Jag påstår inte att det är så. Men vackert var det i alla fall. Så här på söndagskvällen.

Inga kommentarer: