måndag, augusti 24, 2009

Måndagar är måndagar

En måndag bland måndagar. Undervisning på riktigt efter några månaders vila och eftertanke.
Den här dagen har fått mig att inse att det är sann njutning att stå inför en klass högstadiebarn och tända små liljeholmsljus. Att få bygga kunskap, förtroende och insikter. Det kan dessutom vara en väldans jättestor utmaning att riva murar och komma in under lager av attityder och ifrågasättningar. Att hitta alla dessa individer som finns där någonstans, under skalet. Men så roligt jag har. Så glad jag är att jag har det jobb jag har!
När jag i dag besökte biblioteket som ligger i anslutning till skolan och bibliotekarien frågade mig vem jag vikarierar för kändes det underbart och högtidligt att kunna svara: -Ingen. Jag är mig själv!! Ja, sannerligen. På så många plan är jag glad att jag har det jobb jag har.

I kväll har vi firat Edvard på hans treårsdag och jag har njutit av alldeles för mycket tårta. Men det kan vara bra att ha något att ta av. Man vet aldrig när flunsan slår till.

2 kommentarer:

Therese sa...

Härligt att få vara sig själv....och visst har vi ett bra jobb även om jag tror att jag kommer att byta till något annat under min livstid, men det återstår ju som sagt att se hur det blir med den saken!

Soffan sa...

Therese: Det är ju det som är så spännande! Man behöver aldrig tro att man är fast för livet. :-)

Niklas: OK.