onsdag, juli 30, 2008

Utmanad!

Jag gillar sånt här. Anna har utmanat mig och snabbt som attan sitter jag här för att ta tag i manandet. Läs och njut:

Först reglerna: Svara på alla frågor. Välj ut 4 personer som du vill ska svara och utmana dem i deras bloggar, be dem läsa din. Låt personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen!

Fem saker som finns på din Att-göra-lista?
1. Packa ihop lite grejer som ska med på morgondagens tur till stugan i Paradiset.
2. Äta godis, snusa och titta på No country for old men som min kille redan tittar på men som inte riktigt lyckats fånga min uppmärksamhet, hur kritikerrosad den än må vara.
3. Läsa en roman på spanska och en på engelska för att borsta upp mig från semestervilan. Snart sitter taggad elever i skolbänkarna framför mig och njuter av den porlande bäck av vacker utrikiska som simmar ut ur min mun.
4. Flyttpacka. Behöver jag säga mer?
5. Titta på tapeter och bestämma vilka som är snyggast och passar bäst i vårt slott.

Vad gjorde du för 10 år sedan?
Sommaren 1998 var sommaren när jag tog studenten. Jag var ganska blåögd och livet hade inga gränser, inga som helst. Jag hade precis kommit hem från Kreta där jag jobbat i två veckor i en bar vars namn jag inte riktigt kommer ihåg. Tanken var att stanna hela sommaren men när jobbet visade sig innehålla mer avslöjande tröjor och korta kjolar än ölhällande och drinkblandande bestämde jag mig för att åka hem i stället. Jag fick ett annat sommarjobb som lokalvårdare på sjukhusapoteket där min mamma jobbade och när sommaren var över åkte jag tillsammans med några vänner till London där jag fick jobb på en snobbig pub och serverade öl till fulla gubbar i kostym.

Ställen du bott på?
Djupviken, Piteå
Brixton, London
Djupviken, Piteå (igen)
Ålidhem, Umeå
Väst på stan, Umeå
Djupviken, Piteå (åter igen)

Fem saker du skulle göra om du var miljardär?
1. Först och främst skulle jag betala the house kontant och därmen bo billigt resten av livet. Självklart skulle jag även ge tillbaka alla lånade pengar till CSN, både mina egna och Tobbes.

2. Jag skulle investera i fastigheter. Ett hus i de svenska fjällen vore inte alldeles fel. Sen skulle jag nog skaffa ett litet vitt hus någonstans i Spanien.

3. Jag skulle vilja ha kvar mitt arbete men jag skulle nog nöja mig med att jobba halvtid eller så. Jag gillar rutiner och det dagliga mötet med människor. Om jag inte jobbade skulle jag förmodligen bli galen, och hur kul är det då med en miljard???

4. Jag skulle gifta mig utan att behöva fundera på kuvertavgift eller buffémat. Jag skulle åka på bröllopsresa och ha en underbart snygg ring.

5. Jag skulle antagligen ge en summa pengar till någon form av välgörenhet. Så här på rak arm kan jag inte riktigt säga vad som skulle kännas viktigast men det råder ingen tvivel om att världen är full av behövande människor. Så klart skulle min familj och de närmaste vännerna också få en del av kakan, på det ena eller det andra sättet men det känns lite konstigt att kalla just det för välgörenhet.

Jag skickar utmaningen vidare till:
Du som läser och ännu ej har gjort den. Gör den nu! Urkul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte säga hur innerligt jag önskar att det var tobbe som fick ta hand om jannep:s och niclas w:s zebrafinkar häromnatten. Det skulle som vara grädden på moset liksom.

Soffan sa...

Ewa: Haha! Det låter som en kul grej, men han har dessvärre semester. :-)