torsdag, juli 10, 2008

Sovmorgon och lugn

I morse vaknade jag utsövd. Min vana trogen svepte jag med de morgontrötta ögonen över klockradion till höger. 9.20... Va?????? 9.20??????????!!!! Min första tanke var att det var något fel med klockradion men efter att ha tassat ut i vardagsrummet och dubbelkollat med klockan på videon insåg jag faktum. Klara hade slagit rekord. Kanske var hon medveten om sin faders nattsvirande på stadens stadshotell och som den pappaflicka hon är valde hon att sova ut i lugn och ro för att skona honom från ett allt för tidigt uppvaknande. För många kanske det låter fjantigt att göra en sådan grej av en sovmorgon. Men tänk dig själv att du under nästan två års tid blivit väckt senast 7.30. Varje dag. Varje lördag och söndag. Och så plötsligt händer det. Plötsligt sover du ända till 9.20. Det är stort. Det är historia.
Det lilla som blev kvar av denna torsdag har ägnats till handling och kakbak och kvällsfikafrämmande. Min allra första kompis J och hennes A har tillbringat kvällen med oss och två tända ljus. I kväll blev det faktiskt så mörkt att det kändes helt rätt att tända ljus. Lite mysigt faktiskt samtidigt som det är lite vemodigt.

Just ja! Sen har jag ju fyndat också. Isa har en liten sommarrea i sin web-shop och jag har slagit till på en tavla som kommer att göra sig så bra i Huset.
Nu ska jag undvika att titta på The Ring och gå och lägga mig i stället.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Törs nsäatn inte säga hur länge vår lilla K sov imorse. Med klockradiotid: 10.50. Helt makalöst, men vi har ju sommartider.

Åsa sa...

Jag menar ju NÄSTAN förstås.

Soffan sa...

Åsa: Oh shit! Hur gör ni??? Jag tar tacksamt emot tips. Sena kvällar? Please do tell!!