fredag, juni 29, 2007

Tandis

Tidigare i veckan berättade min bästa storasyster att hon hade varit hos tandhygienisten med sin lille son Isak. För dig som inte känner honom kan jag berätta att han är en femåring med koll på läget och bestämda åsikter om det mesta. Han håller ganska hårt på sina principer och stereotypa könsroller är inget som han ställer sig frågande till. Hur som helst, Isaks tänder var finfina och när de skulle lämna den snälla tandhygienisten fick Isak med sig en present -en tandborste! Den snälla tandhygienisten hade valt ut en tandborste som hon tyckte var fin och passade ett litet barn. En tandborste dekorerad med Lilla sjöjungfrun. Lille Isak höll god min tills han kom ut i bilen. Där, mellan fyra ögon, hävde han ur sig sin ilska över hur någon kunde vara så dum att ge honom en tandborste med LILLA SJÖJUNGFRUN. Han ville kasta bort sin gåva. Han ville helt enkelt inte se den mer. När hans ömma moder försökte förklara att den snälla tandhygienisten gett honom tandborsten för att hon tyckte den var fin och förmodligen ville att Isak skulle ha den finaste, svarade han kallt:
-Det måste finnas en bättre. Det måste finnas en med Batman...

Denna lilla episod fick mig att än en gång komma ihåg att det var grymt längesedan jag gick till tandläkaren så i går tog jag tjuren vid hornen och ringde. Det var ont om tider. Jag kunde få komma till hösten. Men så plötsligt upptäcktes ett återbud, i dag, 07.30. Hos L, som jag spelade fotboll med! Sagt och gjort, jag tog tiden och ägnade en bra stund av gårdagskvällen till tandhygien, med ett blödande tandkött som resultat. Jag var inställd på att sälja majoriteten av mitt fondsparande för att ha råd med kalaset. Dessutom har natten delvis varit sömnlös eftersom jag gruvat mig för att ligga och visa mina hästtänder för L, som jag känner, och som dessutom har världens vitaste tänder...
Men! Jag hade bara ett hål! Förvisso finns i min mun några små kariesembryon men i alla fall! Ett hål bara! Tack L för att du var en så snäll och bra tandläkare!
Dock fick jag ingen tandborste. Ingen alls. Jag hade faktiskt nöjt mig med Lilla sjöjungfrun. För mig hade det varit OK...

6 kommentarer:

Britten sa...

Isak rules. Samtidigt undrar jag om tandhygienisten har nagon hidden agenda med sitt val av tandborstar till kidsen. Jag menar, om Isak varit tjej, kanske han hade fatt en tandborste med just Batman.

Anonym sa...

Nu har jag "tjuvläst" din blogg länge så nu är det nog dags att göra mig tillkänna.

Ett hål, är ingenting. Du kan verkligen känna dig nöjd. Själv var jag hos tandläkaren i onsdags med, förutom ont i käken, följande resultat:

En lagning
En rotfyllning
En dragning av visdomstand

Tur att tandläkaren var en gammal korre-kompis men betoning på kompis som inte tog betalt.

Tack för en bra blogg!
Kajsa

Anonym sa...

Min lyckligaste dag på länge, jag hittade tillbaks till din blogg som jag saknat så länge. Du bara försvann å jag fattade ingenting...men nu är jag här och tjuvläser igen, and I love it!

Soffan sa...

britten: Kan hända. Inte alls omöjligt. Isak måste sätta sig in i könskriget. :-)

Kajsa: Men vad roligt att "se" dig här! Jag avundas dina kontakter inom tandläkeriet. Den som ändå hade sådana... Hoppas allt är bra och att jag spinger på dig här i stan i sommar! Hälsa Jenny!

Hemliga Emma: Vilken tur att du hittade tillbaka! Det är så svårt när man adressändrar på nätet. Och särskilt när man inte riktigt vet vilka man ska meddela. Men nu är du tillbaka och allt är frid och fröjd. Good to have you back! Vem du än är... :-)

Åsa sa...

Duktig flicka, bara ett hål. Ska själv till tandis, aka min svägerska,(heter det så fast man inte är gift?). Jag hade också ett hål men i en visdomstand, så den ska jag dra ut på måndag.

Soffan sa...

åsa: Det verkar som om ALLA har värdefulla kontakter just nu. Lycka till med tandjobbet och hoppas att det inte blir allt för smärtsamt...