onsdag, juni 06, 2007

Suomi ja Routsi

Hemkomna ordentligt från paradiset vid Torneälvens utlopp. Några pengar fattigare, mycket trötta men väldigt nöjda med dagens inköp. Klaras rum har fått en massa prylar som måste riggas och så klart har vi även köpt lite vuxengrejer. Jag vill börja skruva direkt. Min käre sambo känner inte samma brådska. Det lutar åt att jag själv kommer att slita upp alla paket och sitta mitt på golvet i en hög av byggmaterial och knåpa för att efter en stund försiktigt väsa "Tobbe, kan du bara komma en snabbis och hjälpa mig med det här?".
Jag håller på att bli galen av den här röran. Vi har på intet sätt kommit i ordning efter flytten och nu med ett gäng IKEA-kartonger skräpandes på golvet har det inte precis blivit bättre. Och hela tiden är det något som ska göras. Lillsnurran ska äta eller sova, jag ska gå på stan, fika eller ta en promenad. Tobbe ska jobba. Jag förstår inte hur jag ska ha tid att arbeta. Jag hinner ju fasen knappt med något som det är i dag när jag faktiskt inte alls jobbar. Jag har så mycket med att bara leva. Men det är väl så här det är. Det är det här som är livet. Tur att man hinner njuta ibland också!

Efter att ha klarat av våra inköp på IKEA tog vi en tripp över gränsen till Torne för att besöka inrättningen som i Finland har röd skylt. Det märks verkligen att man åker österut när man kör över riksgränsen till vårt fina grannland. Arkitekturen är en helt annan och Ryssland känns inte alls särskilt långt borta. Jag vill inte bo i Finland men jag kan inte sluta hoppas på att jag en vacker dag ska lära mig finska. Vilket fantastiskt språk! Klaras farfar har lovat att lära henne. Vilken jäkla tillgång att kunna prata finska. Språkfröken som jag är ser jag varje språk som en rikedom. Att kunna ett språk är som att äga nyckeln till en hel kultur. En stor skattkista av människor berättelser och historia. Att inte kunna språket gör att jag känner mig som en analfabet. En kastlös utböling utan rättigheter. Jätteläskigt!

Nu ska jag kila in från balkongen och försöka montera ihop serveringsvagnen till köket. Det kommer att bli en lång kväll. Särskilt för Tobbe.

3 kommentarer:

Nybliven sa...

Åååh. Ja' skulle också vilja lära mig finska. Jättemycket skulle jag vilja det. Det är kanske nåt vi kan avklara på våra spansknätverksträffar!? Hyvää ilta? (Ehe... minns inte riktigt vad det betyder men tyckte det passade in rätt så bra i sammanhanget...)

Känner för övrigt igen mig i "kanduhjälpamigensnabbis"-grejen. Mycket träffande. Blir du också irriterad när han väl hjälper till för att han gör det på fel sätt?

Anonym sa...

Soffan, jag tror att du fixar det dar galant alldeles pa egen hand!!! Ser fram emot nar lagenheten ar sa pass fardig att du kanner dig mogen att lagga ut bilder har pa bloggen.

Jag hittade musspar i mitt lilla 'Mousehole' imorse. Det tanker jag INTE lagga ut bilder pa. Fy vad ackligt!!! Katterna som stryker runt pa innergarden fullgor uppenbarligen inte sin plikt. En liten trost att det inte var rattor i alla fall...

Kram
/Lena

Soffan sa...

nybliven: Finska it is then! =)

Lena: Åh! Så det bor en riktig liten mus i mushålet. Kul med sällskap iofs men jag förstår om du känner dig lite småbesvärad...