söndag, februari 04, 2007

O-R-G-I-E

I dag har jag gjort något förbjudet. Jag skulle inte. Jag borde inte. Men nu är det gjort.
Jag tog pengar från mitt sparkonto för att köpa kläder.
Så nu var det sagt.
Jag kan erkänna att jag är en vidrigt ekonomisk typ. Jag har konstant ångest för att stå utan pengar och tack vare detta har jag faktiskt aldrig stått utan heller. Jag hatar att låna pengar, även om det handlar om 20 kronor av syrran för att köpa kaffe. Jag är förmodligen störd.
Hur som helst, i dag var det utförsäljning av en provkollektion från mitt favoritklädmärke och jag var ju faktiskt bara tvungen att gå dit. Jag gick tillsammans med Linnea och en laddad penningpung. Jag hade inte alls tänkt köpa mycket. Bara om jag skulle falla över någon liten tröja. Då kanske jag skulle kunna handla. Bara en liten, liten tröja.
Jag och Linnea svepte som vinden genom lokalen och en dryg timme och många provningar senare var jag på väg hem med sex nya plagg. Jag cyklade inte. Jag svävade. Jag kände mig hög, euforisk och galen.
När jag kom hem ringde jag till mamma.
- Nu förstår du hur jag har det på Othelia.
Mammas ord klingar fortfarande i mina öron och får mig att inse vad jag är på väg att bli. Jag vet inte om jag ska stoppa det innan det är för sent. Går det att stoppa? Vill jag stoppa det?

Tänk om jag kunde visa dig alla mina nya kläder! Ja, det kan jag ju så klart. Jag skulle kunna fota mig själv i varenda ny liten tröja men det tänker jag inte göra. Här i blogg-världen verkar det vara något man ska göra. Ta ett foto av sig själv och sedan berätta vad man har på sig och var det är köpt. Jag säger inget om dem som gör det men jag kommer inte att göra det själv. Varför? Jo, för helt ärligt tror jag att folk skiter i vad jag har på mig. Kanske säger mer om mina kläder än om själva fenomenet som sådant. Hur som helst, det blir inga modereportage från Skolgatan.

Tobbe och Klara var på innebandy i dag. Klara var iförd sina nya gröna hörselkåpor. Det mina vänner skulle jag kunna fotografera och publicera. Men jag var ju inte med...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vart kan man frossa i Vila i Umeå? Har inte hittat än...

Soffan sa...

anonymous: Med jämna mellanrum är det utförsäljning på provkollektionen på Umestan. Jag får mail... Denna gång var det söndag och måndag och det brukar vara några månader mellan varje tillfälle.
Fast annars finns det ju på stan så klart, på Kii och Nicole.