onsdag, december 20, 2006

Snön ligger vit på taken

I går när jag satt och fikade med mina favoritkolleger hemma hos Anna i hennes nya soffa, råkade jag snegla ut genom fönstret och till min stora förtjusning kunde jag se hur vita, fina flingor föll från himlen för att sedan landa mjukt och tryggt på marken. Än så länge håller kylan i sig och så länge den gör det är jag glad.
Och jag behöver glädje i dag. Ända sedan gymnasiet har jag med jämna mellanrum fått något sorts meck med ögat som gör att ögonlocket sväller upp, blir rött och kliar så innåt.... Jag ser jätteläskig ut. Ond och elak. Så klart har detta tillstånd drabbat mig så här lagom till julhelgen när jag helst av allt bara skulle vilja sitta och stråla som jungfru Maria i stallet, med sitt nyfödda barn. I stället ser jag ut som en av de spetälska. Och när jag nu ändå är inne på bibelmetaforer så kan jag bara hoppas att jag inte blir skickad till någon avlägsen ö i Medelhavet.
Nej, i stället ser jag fram emot att förhoppningsvis kunna åka till Piteå redan i kväll. Tobbe slutar kl. 17 och om vi är riktigt snabba och effektiva borde vi kunna pipa i väg utan att det blir allt för sent tycker jag.

Ska nu fortsätta tycka synd om mig själv och mitt öga. Stackars, stackars mig...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mina förhoppningar om en vit jul försvann idag då jag såg att det började regna. Kör försiktigt hem då det är svinhalt ute på vägarna!
GOD JUL!

Anonym sa...

Å nej. Petter ( tillika undersköterska ) säger att vaglar är finnar. Och att man kan sticka hål på dem. Men du kanske inte är så förtjust i att sticka hål på kroppsdelar, jag är inte det... Hoppas det blir bra, mamma Kerstin har säkert nåt från apo som funkar. Kramkram!

Soffan sa...

Lisa: Jo, det blev ishalka här i Umeå också så vi har skjutit upp hemfärden tills i morgon... Grr. Vi som hade packat allt och var redo för att köra i väg... That's life...

Ewa: Det är inte en vagel utan mer någon sorts eksem... Ett medicinskt mysterium skulle jag vilja kalla det. I alla fall låter det tufft att vara ett sådant...