tisdag, december 14, 2010

Men alltså!

Den senaste månadens väder för tankarna till The Day After Tomorrow när världen liksm utsätts för en ny istid. Fullt så illa är det kanske inte, men det är inte utan att jag tänker lite extra varje gång jag vrider om tändningsnyckeln och tar bilen i stället för apostlahästarna. Har Golfströmmen ändrat riktning? Kommer vintrarna att bli allt mer arktiska i all framtid?
I vardagen märks köldchocken (!) genom stadigvarande inomhusaktivitet. I förrgår, när det bara var -16, tog jag barnen på en prommis runt området för att i alla fall få insupa något annat än den dammiga inomhusluften. Särskilt mycket utomhuslek blir det inte. Men det är väl så. Vi vet ju att vi bor där vi bor och i det här huset kan vi i alla fall skatta oss lyckliga med en pusselatlas. Det är inte alla förunnat. Har du ingen föreslår jag att du skaffar dig en. I går!
Där jag sitter nu ser jag solens strålar som försöker sträcka sig upp över lasarettstaket på andra sidan stan. Herman sover sin förmiddagslur och Klara är på dagis. Efter lunch väntar vi besök av Edvard och Hilma och deras mamma.
Jag har lite svårt att förstå att det bara är en och en halv vecka kvar till julafton. Galet! En annan galen grej är att vår lillkille blir sju månader i dag! Sju månader! Jag gick ju nyss här och var tokgravid, flåsandes och vaggandes. Galet var ordet.
Nä, nu ska här läggas på en rem inför stundande bebisbesök. Jag tror minsann att Hilma vill ha en brasa att kika på, de små stunder hon öppnar sina små ögon. Visst vill bebisar det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Den var fin din brasa, Hilma uppskattade den mycket!/J