onsdag, september 05, 2007

Dan före dan



För ett år sedan satt jag i vår lilla lägenhet i Umeå och rättade diagnostiska prov. Jag och Tobbe hade gått en prommis in till stan och druckit kaffe på Café Station. Jag kände ingenting och anade ännu mindre. Dagen därpå skulle jag åka till jobbet för att försöka styra upp den sjua som jag just hade startat terminen med. Jag hade massor att göra under de två jobbveckor som låg framför mig.

Jag gick och la mig och hade svårt att sova. Tobbe tittade på tv och jag var irriterad över att han aldrig kom och la sig bredvid mig. Men somnade gjorde jag men bara för att vakna några timmar senare av att det sa PLOPP. Jag studsade upp ur sängen och småskrek till Tobbe att JAG TROR ATT VATTNET HAR GÅTT!!! Logiskt tänkande som han är satte han sig förvirrat upp i sängen, kliade sig i håret och sa: -Men du kanske har kissat på dig... Efter att ha konstaterat att så inte var fallet ringde jag till förlossningen. Barnmorskan på andra sidan luren pratade med lugn stämma och bedyrade att vi lugnt kunde stanna hemma i flera timmar. Förstföderska som jag var. Jag duschade, klädde på mig och sminkade (!!!) mig. Var detta plötsliga infall av fåfänga kom ifrån vet jag inte, men på något sätt ville jag vara fin inför det största som någonsin hänt mig.

När en timme hade förflutit med allt kraftigare värkar ringde jag förlossningen igen. Vältalig som jag är försökte jag beskriva att det gjorde rätt jävla ont. Den lugna barnmorskan förklarade pedagogiskt att det var i sin ordning. Det ska göra ont.

Efter ytterligare en halvtimme var jag färdig med att vara hemma. Känslan av att något var på väg att krypa ut ur mig var alldeles för stark för att inte ta på allvar och i hög men laglig hastighet brummade vi upp till Norrlands Universitetssjukhus.

Den lugna barnmorskan såg något besviken ut när vi ringde på förlossningens dörrklocka.

-Jaha, ni kom i alla fall?

Efter att ha undersökt mig och konstaterat att jag var helt öppen var hon inte längre lika förvånad utan ställde mig vid en gåstol och lotsade in oss i ett förlossningsrum. Jag fick en lustgasmask i min hand och sen var det bara att sätta igång. Hela förlossningen var över på tre timmar och det starkaste minnet från de timmarna är känslan av att vara konstant hög på lustgas och lyckan över att befinna sig så fruktansvärt nära den egna kroppen. Jag och kroppen var ett och samarbetade på ett övernaturligt sätt. Kroppen sa vad jag skulle göra och jag följde varje impuls. Jag frågade barnmorskan flera gånger om det verkligen inte skulle göra mer ont. Många krystvärkar och en sugklocka senare kom så magiska ögonblicket kl. 8.37, när den svarthåriga skönheten visade sig för världen. Den stunden stod tiden helt stilla.

Och sedan den stunden har världen inte varit densamma. Sedan den stunden har världen blivit bättre och vackrare. Den har blivit så självklar och säker. Den har blivit fulländad.


Världens bäste kille och pappa beskrev allt så perfekt då. Hans första, och hittils enda, framträndande i blogg-världen finns att läsa här. Han borde skriva oftare.

8 kommentarer:

Åsa sa...

Så vackert, och vilken karl sen...

Anonym sa...

Jaha. Nu grinar jag. Kram!!!!

Anonym sa...

Vilken mamma...och vilken pappa! Tänk att ett år redan har gått och vad mycket livet har förändrats. Men ändå känns allt så naturligt, man kan ju inte tänka sig ett liv utan de små underverken! Fira henne ordentligt nu.

Åsa sa...

Ja glömde ju säga grattis till din Klara!

Mikael sa...

Grattis Klara!

Anonym sa...

Stort grattis till världens vackraste Klara!! Hoppas att du får en god tårta och fina presenter! Önskar tant och farbror Dixon som vill att Klara ska ta med sig sin mamma och pappa och komma och hälsa på!

Soffan sa...

Åsa: Men eller hur? : )
Ewa: Inte ska du grina... Kram!
Maria: Oj vad vi har firat! Hoppas allt är bra med er också!
Åsa: Klara tackar så mycket!
Micke: Klara hälsar och tackar!
Fia & Per: Klara tackar så mycket för grattiset och säger att hon väldigt sugen på en helg i huvudstaden. Hon missade ju björnungarna och den kissande älgen. Kram till er!!

Anonym sa...

Hej mina vänner

Ja, då har man börjat lördagsmorgonen med att grina! Det lustiga var att jag vaknade på morgonen och tänkte på dig och var redan lite rörd, kan ha att göra med att jag vaknade ur en dröm där jag precis skulle hålla ett tal på ert bröllop :). I alla fall så gick jag ner och med morgonens dröm i tankarna tänkte jag att jag skulle kolla bloggen och se hur Klaras 1-årsdag förlöpte. Kan du inte lägga upp några bilder från födelsedagsfirande?!

Kram på er!