tisdag, september 25, 2007

Tuttar, bröst och andra bra saker

På mornarna får jag en stunds meditation. I bilen på väg till mitt jobb som ligger 1,5 mil från hemmet lägger jag en Rapé under överläppen, njuter av ett höstvackert Norrbotten och lyssnar på radio. Jag lyssnar alltid på Morgonpasset på P3. Det har jag gjort ända sedan högstadiet, från Thomas Tengby, via Annika Lanz och diverse roliga typer fram till dagens helt ok programledare. Nåväl, i dag lyckades jag pricka in Barnradion och bytte därför till P4 där jag fick lyssna till en kvinna som intervjuades med anledning av de två badnymfer som hade förvisats från ett badhus i Uppsala efter att ha badat med tuttarna framme.
Top-less.
Halvnakna.
Kalla det vad du vill.
Syftet med denna handling var att visa samhället att kvinnor minsann också har rätt att bada med bar överkropp. Brösten är erogena zoner för båda könen och därför ska det inte vara någon skillnad. Kvinnor, så väl som män ska ha all rätt att vistas i det allmäna rummet utan tröja.
OK, jag kan köpa det tänket. På ett visst plan.
Samtalet fortsatte och den intervjuade kvinnan (vars namn jag pinsamt nog inte kan komma ihåg) menade att det är dags att avsexualisera den kvinnliga kroppen i allmänhet och brösten i synnerhet.
Efter detta uttalande sa hela min varelse emot. Jag vill fasiken inte få mina bröst avsexualiserade. Mina bröst har lidit nog av amning och allmän avmagring. Ska de nu dessutom behöva bli officiellt avsexualiserade? Nej. Nej. Nej. Det går jag inte med på. Och inte brösten heller.
Kroppen är ingen allmän egendom. Varken mannens eller kvinnans. Ingen kvinnas bröst är samhällets bröst och ingen manlig bakdel är kollektivets ägodel att smeka och klappa. Vi äger alla rättigheten till våra egna kroppar. Och med den rättigheten vill jag bejaka den lilla gnutta sensualitet som återstår.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Så sant, så sant! Bra sagt.

Soffan sa...

Cissi: : )