måndag, september 17, 2007

Om hösten



Jag har faktiskt aldrig, trots ett flertal lägenheter, haft en balkong. Jag har alltid drömt om hur häftigt det skulle kännas att ha en dörr rätt ut i friheten. En direktlänk till omvärlden. Att slippa ta sig genom trapphus och förbi pratsamma grannar.

Nu har jag två balkonger. Detta plötsliga välstånd har fått mig att inse charmen med trädgårdspyssel. OK, trädgård kanske är att ta i men allt det där med jord under naglarna du vet...

I går tog jag itu med sommarblommorna som jag inte längre hade tid och ork att ge särskilt mycket kärlek. Jag smusslade iväg dem till den intilliggande skogen och ställde i samma veva undan balkongmöbler och de snygga mattorna som under sommaren har dolt det iskalla betonggolvet.

I dag var det lediga måndagens dag och trots det minst sagt pissiga vädret åkte jag iväg för att köpa höstväxter och en tjusig lykta för att fylla det tomrum som uppstod efter gårdagens bärsärkargång. Jag är så nöjd med resultatet. Ytterst nöjd. Nu väntar jag bara på lite besök som kan välkomnas av härligheten.


Måndagseftermiddagen blev en fikastund hos Åsa i hennes urtjusiga lägenhet i stan. Åsa har en fantastisk fåtölj med öron stående i hörnet i hallen. Där brukar hon sitta och läsa böcker. Jag tror att jag måste åka hem till Åsa med min bok. Tänk att få vara ensam med en bok. Bara för en kort stund. I den skönaste fåtöljen.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Borde oxå ta tag i allt det där, men jag hoppas lite grann att det ska blåsa bort med de kyliga höstvindarna som viner för tillfället.

Anonym sa...

Vilken bra idé! Du får gärna komma och njuta av en god bok i min fåtölj, den står och väntar på dig! Under tiden så får jag rå om det lilla charmtrollet å sen kan vi dricka kaffe och diskutera boken. Vad säger du om det?
Förresten så kommer jag gärna till dig och kollar in de höstfina balkongerna! Kram Åsa

Anonym sa...

Jag är grymt imponerad av din kreation du håller verkligen på att bli en riktig pysselmaja! Mycket snygg lykta! /Alan

Anonym sa...

Mycket höstigt och tjusigt!
Syster C

Anonym sa...

vad gör man om man inte har nån grannskog att dumpa det i? aldrig att jag paketerar de minimala kompostpåsarna med de mängder blomjord som finns på vår balkong..snilleblixt nån?
Bra jobb där Soffan förresten:)
/Maria

Soffan sa...

Åsa: Kanske funkar det. Om du har jätte, jättemycket tur! : )
Åsa: Deal!
Alan: Men du då! Jag lever forfarande i skuggan av dig. Man kan säga att du är min guru.
Syster: Tack! : )
Maria: Hmmm, om du tar en plastsäck och fyller den så kan du få dumpa den i min skog om du vill... : )