lördag, september 08, 2007

Manad och utmanad

Den nyblivna har utmanat mig.
Åtta kalla fakta om mig själv.

1. Den största sanningen är att jag nog egentligen inte behöver rada upp 8 punkter för att blotta mig själv. Jag är nämligen expert på att blotta mig så fort tillfälle ges. I mötet med nya människor är jag oftast alldeles för snabb med att muddra vederbörande på information om dennes person och lika snabb är jag på att tömma mina egna fickor för att visa vem jag är, hur jag är och hur jag tänker.

2. Jag har ytterst livlig fantasi. Ibland undrar jag om jag har blivit så mycket äldre än 8 år. Mina tankar går ständigt i spinn. Jag leker både i framtiden och i nuet. Jag fantiserar om hur mitt liv kommer att vara i morgon, om ett år eller 20. Jag "leker" att vi åker på bilsemester nästa sommar eller på skidsemester till franska alperna. Jag fantiserar om nya kläder och en annan bil, frisyrer och muskler.

3. Jag har mål i mun. På ont och gott. Tystlåtna och svåra typer kan nog se mig som ett störande inslag i den lugna tillvaron. För egen del har nog min verbala förmåga mest varit mig till gagn. Mina betyg har oftast varit bra. I ärlighetens namn har de nog varit lite bättre än vad jag kanske förtjänat men tack vare mitt tungvrickande har jag övertygat mången lärare om att jag har koll på allt och lite till. Flera gånger har jag suttit i anställningsintervjuer och hört mig själv säga saker som hjärnan kanske inte alltid varit med på. Tror att jag kanske har hjärnan i munnen på något sätt... Kort sagt, jag pratar mig genom livet.

4. Jag är egentligen en man. Jag har många kvinnliga attribut; bröst, livmoder, äggstockar, långt hår och sminkade ögon. Jag går på damtoaletter och föredrar vin framför öl. Men på många sätt känner jag mig mer som man än kvinna. Detta uttalande bär så klart med sig ganska många fördomar, men om du står ut med det ska jag förklara hur jag menar. Jag är rakt på sak och kräver rak kommunikation. Jag älskar att kolla på sport, snusa, svära och dra sexskämt. När jag tidigare i sommar åkte till IKEA med mina bästaste vänner fick jag höra att jag var precis som deras pojkvänner; rusade genom butiken, totalt fokuserad på de saker som stod skrivna på min lista. Jag blir gaaalen av att kräla omkring och titta på småsaker som jag inte behöver. Ger mig inget liksom...
Jag gillar att brottas, så där grabbigt du vet... Ingen av mina polare har samma böjelse men som tur var har jag en kille som också är kille och honom kan jag brottas med och göra nacksving på.

5. Jag (precis som den nyblivna) är en språkfacist. Jag går igång på att prata utrikiska i alla former och så fort jag får chansen kommer jag att plugga ett nytt språk. På något sätt kan man förändra sin identitet genom att behärska ett annat språk. Det är som teater. Man får vara en annan, om än bara för en kort sekund. Lingvistik, fonetik och grammatik talar till mig som små karameller. Det är konst. Att tala, skriva och kommunicera är som att måla eller sjunga. Det är kreativt och bra för själen.

6. Om jag vill kan jag få mig själv att gråta genom att sjunga. Inte för att jag sjunger vackert, absolut inte! Jag har faktiskt ingen aning om varför det blir så här. Snudd på perverst är det i alla fall. Störst effekt blir det dessutom om jag jojkar. Inte för att jag kan jojka. Inte alls. Men jag kan i alla fall låtsasjojka och då jäklar, då forsar tårarna.

7. Jag är en jäkel på att köra båt. Halvt uppvuxen på sjön lärde jag mig tidigt att behärska detta fantastiska fordon och kunde själv upptäcka öar och skär i den underbara skärgården utanför Luleå. Knopar, oljeblandad bensin och brytpinnar är liksom min melodi.

8. Människor är något som jag gillar. Det finns hemskt få som irriterar mig och jag inbillar mig att jag är ganska fördomsfri. Vad man än sett, hört eller trott visar det sig alltid i slutändan att de allra flesta är som man vill att de ska vara: glada, trevliga och sympatiska. Kanske är det jag som är naiv, men det spelar egentligen ingen roll, för det är ju vad jag själv tänker som är av vikt.

Jag vill be följande bloggare göra som jag, blotta dig: emma, ewa, micke och niklas (eller erica, hur blev det med det där egentligen???).

Regler: Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen i deras kommentarrutor på deras bloggar, så dom vet att dom har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

2 kommentarer:

Nybliven sa...

3, 4, 5, 6 och 8 kunde ha varit jag. Minus jojken. Det var ju det jag sa. Rätt så lika därinne nånstans... ;-)

Kul att du va me på blottning!

Mikael sa...

Utmaning antagen.