tisdag, september 18, 2007

Hur gör de där småbarnsföräldrarna egentligen?



Så har jag tänkt många gånger när jag sett tappra kolleger rusa från jobbet med andan i halsen för att hinna till dagis, fritids eller för att finnas hemma. De kommer ofta lite sent till morgonmötet. Ibland lite rufsiga i håret och ofta med andan i halsen. De sitter sällan särskilt långa stunder i personalrummet utan prioriterar att röja undan och komprimera sitt arbete.
Innan jag blev en mamma kunde jag komma hem från jobbet och lägga mig i soffan och fundera på hur i hela friden man fixade livet som förälder och knegare. Jag undrade över när dessa stackars satar hann med sitt liv.
I dag har varit en sådan dag. En dag med andan i halsen. En sådan dag som jag tänkte på då.
Vaknade - åt frukost - Tobbe åkte till jobbet (pussade hej då) - skjutsade Klara till mormor och morfar - åkte bil till jobbet (avkoppling) - jobbade - åkte bil till mormor och morfar (avkoppling) - åkte till Ica - mötte Tobbe och handlade - åkte hem - lagade middag - plockade undan - tvättstuga (inklusive en tur till Ewa för att hämta skål på utflykt) - slappning framför tvn.
En normal dag. En bra, vanlig dag.
Och livet, det är nog allt det där och lite till.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Jag brukar undra bland vad jag gjorde innan jag fick barn. Med barnen rusar allting på i 190, men vad gjorde man egentligen förr?

Soffan sa...

Åsa: Ja du. Vad gjorde man? Satt stilla mer än nu. Väldigt mycket tid hade man. Oceaner av tid.