måndag, mars 02, 2009

Hur har du det med lyckan kamrat?

Efter några dagars funderande, läsande och samtalande med en mycket klok ung kvinna på jobbet har jag kanske inte kommit fram till så hemskt mycket mer... Men visst är det ett intressant ord? Lyckan...
Anledningen till mina funderingar kring lyckan är nog det faktum att mitt liv under det senaste året har förändrats på många omvälvande sätt. Jag har köpt hus, bytt jobb och slitit (ibland ganska ont) som gräsänka med en bitvis ganska trotsig sötunge.

Husköpet har inneburit en hel del finansiella spörsmål; vad ska renoveras? Vad ska prioriteras? När ska vad renoveras? Hur ska vad renoveras? Hur mycket ska det kosta när vad och hur ska renoveras? Svaret på alla dessa frågor blir allt som oftast Det spelar ingen roll. Det spelar egentligen ingen roll om vi renoverar köket till hösten eller om tre år. Förändringen skulle inte vara annat än estetisk och även om estetik på ett plan är viktigt för välmåendet så hänger min lycka på intet sätt på köksluckornas färg. Inte heller spelar det någon roll om kylskåpet är vitt eller läckert metallfärgat. Visst vore det kul för att inte säga underbart att kunna stoltsera med en kaklad vägg som inte är brun och vit men skulle jag bli lyckligare? Nej. Självklart inte.

Jobbyten gånger två har flera gånger fått mig att reflektera över mitt yrkesval. Hur länge ska jag härva på som vikarie innan jag får en plats som är min egen, innan jag får vara mig själv i stället för hon som vickar för XY eller YX? Finns det något annat arbete jag skulle kunna göra där jag skulle kunna känna mig trygg och säker inför framtiden, där jag skulle vara lyckligare? Förmodligen, ja... Kanske... Men varför ska jag fundera över det nu? Jag är lycklig där jag är just nu och jag får helt enkelt utgå ifrån att jag kommer att fortsätta vara det oavsett vad som händer i framtiden, oavsett om jag kommer att vara mig själv eller bara hon som vickar för XX.

Gräsänkeskapet har så klart slitit på mig och det har jag sagt fler än en gång. Samtidigt har det i relation till lyckan fått mig att inse vad som är viktigt och att lyckan verkligen bor i de små, små tingen. Att vara tillsammans, att dela på plockandet, lagandet, handlandet och hämtandet. Att dela på en panna kaffe och en gammal muffins.

Vart jag vill komma med allt detta lyckande är kanske lite oklart. Huvudsaken är att du kommer ihåg var du har din lycka och att den kanske inte behöver vara allt det du tror att den är. Hur har du det med lyckan?

8 kommentarer:

M sa...

Jag har alltid tänkt att lycka för mig är att vara tillfreds. Så där i vardagen bara. Det var trevligt på jobbet idag och tänk så roligt det blir att återvända till våra skinande rena skrivbord! Trevligt lov!

M

Annas resa sa...

Oj. Oj. Jag läser ju här att du har mycket att lära mig. Om tapeter och sånt. Menar du alltså att jag kan vara lycklig trots slitna och fläckiga och sunkiga sex år gamla våder på köksväggen???
Jag måste nog ta en till Cola och fundera på saken.

Ha ett trevligt lov! (Det, om något, är värt att vara lycklig över!)
(och nej... du behöver inte kmma hem och rensa upp - jag trivs så bra med att ha mitt beroende helt i fred på hemmafronten... :)

Anonym sa...

Du är baske mig den klokaste kvinna jag känner, och det är jag glad för att jag gör. Ser fram emot att ses nån dag. Kram

Åsa sa...

Så fint, och sant. Det gäller att ta vara på livet och inte fastna i alla trista rutiner och småtjafsande.

Bea sa...

Håller helt med Maria!
Lycka är också att ha en vän som du. Kram

Nybliven sa...

Så klokt, sant och fint. Du är rätt så bra trots att du bara är vikarie för XX...

Tänkte att vi kanske skulle kunna få ta del av all denna kloka utstrålning, säg torsdag förmiddag. Passar det damerna?

Hoppas på att ses. Och kram för lyckan i livet!

Soffan sa...

M: Så tänker jag också. Man får vara glad att man har det ganska bra. Det är väl en lycka i sig?

Anna: Säg till om du ändrar dig.:-) Men jag tycker gott att du kan unna dig en cola eller två. Det är ju faktiskt lov.

Maria: Gulledig! Det är klart att vi måste ses! Mycket snart!

Åsa: Så sant som det är sagt, även om det kan vara svårt att komma ihåg ibland.

Bea: Och som dig! Kram tillbaka!

Nybliven: Ja! Torsdag passar nog bara bra! Vill du åka iväg eller ska vi komma till er? Vad passar bäst för tvåbarnsmamman? Eller Öppna?

Nybliven sa...

Vi lämnar gärna hemmets lugna för en stund. Öppna har stängt på torsdagar så det får nog bli en annan gång i så fall vilket innebär att vi gärna våldgästar er...

Hör väl av mig om något oväntat inträffar annars dyker vi upp där runtom en tiotiden kanske... blir det bra?

Hasta entonces!