fredag, november 16, 2007

Tillbaka i soffan

Den här veckan har varit något av ett äventyr. En temavecka som jag tillsammans med några andra insiktsfulla lärare har sytt ihop till något som vi hoppades skulle bli bra. Och det blev bra! Annorlunda men bra. Vi har gjort studiebesök och byggt figurer i olika omgångar och kvällarna har ägnats till utvecklingssamtal och försök till återhämtning. Pust, stön och gäsp är några ord som kan beskriva den Soffa som på mornarna krälat från sängen till duschen i ett desperat försök att kvickna till.
Nu har dock veckan blivit helg och jag sitter här med ett väl tilltaget glas rött och har ätit after work-middag tillsammans med mina bästa jobbarkompisar.

Jag har en bestämd känsla av att mina blogg-inlägg har ändrat karaktär under de senaste månaderna. Det finns inte längre mycket tid för tankar och reflektioner. Jag tror inte riktigt jag hinner med att reflektera särskilt mycket. Jo, det praktiska i vardagen hinns med, vad vi ska äta till middag, vem som lämnar/hämtar på dagis, vad som bör handlas och om sängkläderna kanske har gjort sig förtjänta av en runda i tvättmaskinen. Sen hinner jag också fundera en del över elev X situation i skolan och huruvida dennes prestationer eller brist på prestationer har enbart med inställning att göra eller inte.
Vidare kan jag konstatera att det inte finns något snus som kan mäta sig med Göteborgs Rapé, för nu har jag provat.
Du ser själv. Jag har drabbats av blogg-torka. Men jag tror att det kommer att vända en vacker dag. En vacker dag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart det gör!
Jag kan, -gammal som jag är :-) berätta att utvecklingssamtalperioden i november är den tuffaste på hela året för en lärare. Tänk nu bara på julen och ät fikonmarmelad och brieost så ska du se att det släpper (så snart du haft samtalen klart!) Kram /C

Åsa sa...

Vi ska alla den vägen vandra. Bloggtorkan slår till när man minst anar det.

Nybliven sa...

Oj som jag känner igen mig! (såklart) Hinner knappt ens tänka analyserande tankar längre, än mindre få ner dem i pränt. Men nån dag när vi är supererfarna och kan använda oss av varann och har en massa tid och pengar över då... då kommer de genomtänkta romanerna fyllda av smarta tankar och samhällskritiska världsomvälvande analyser! Vänta du bara!!

Soffan sa...

C: Jo, just nu är det mest det jag ägnar mig åt. Brie och fikonmarmelad alltså... Och samtalen är överstökade! För en här gången...

Åsa: Att den gör ja!

Nybliven: Ja du! Världen får passar sig för oss två när det väl lossnar! När vi sitter i en patio i Andalusien och sippar rött och präntar våra liv på papper. Då du... Då kommer världen att få läsa om vilken mat som skulle handlas och vem som skulle hämta eller lämna på dagis. Eller hur var det nu igen? ; )