onsdag, april 04, 2007

April april

Det här vädret osar april långa vägar. Det blåser, snöar, regnar, solstrålar om vartannat och det är inte lätt för en liten mamma som gillar att vara ute på dagarna. Jag kan gå hemifrån i den lilla svarta skinnjackan för att tio minuter senare ångra mitt klädval och trängta efter en skoteroverall. I dag har jag dock företagit mig en promenad som inte krävde så mycket i klädväg. Jag och Klara skulle gå till mitt jobb och hälsa på. För dig som inte känner till Umeå kan jag väl säga som så, att mitt jobb ligger högst upp på ett högt, högt berg och vi bor långt, långt därifrån, vid bergets fot. På väg dit skulle vi luncha med Tobbe och Co på univeristetet och plötsligt insåg jag att vi hade lite bråttom och jag blev tvungen att halvspringa den långa promenaden upp för många branta backar. Vi hann dock äta tillsammans med framtidspoliserna och kika på folk i humanisthusets cafeteria. Inget är väl som ett universitet. På ingen plats i världen finns så många olika sorters människor, så många kufar och så många kuliga typer. Det var roligt att återvända helt enkelt.
Snart var det dags för nästa etapp på äventyret och en halvtimme senare stod vi bland elever och kolleger och skulle förklara att det var som någon hade hört. Jag kommer inte tillbaka. Inte nästa år och förmodligen aldrig mer. Det var hemskt. Fy! En av mina killar lovade att massera mina axlar varje dag om jag bara ändrade mig och stannade kvar. Tjejerna i åttan frågade om de fick krama Klara. Sen frågade dom om vi inte ville ha barnvakt någon gång, för dom ville gärna barnvakta. Ååå. Mina fina, fina elever. Jag tycker så mycket om dem och jag hade så gärna velat följa dem lite längre. Jag vill se vad det blir av dem och hjälpa dem på vägen. Dom är redan fina unga människor och jag vet att de kommer att bli de bästa vuxna man kan tänka sig.

Jag tror att det finns fina kids i Piteå också. Ser fram emot att lära känna dem.

Nu ska vi packa inför påskhelgens äventyr. I morgon drar vi norrut, mot Piteå och på fredag ännu längre norrut. Till Gällivare. Se upp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men på söndag drar du söderut igen? SNÄLLA?

Soffan sa...

Ewa: Planen är att vara tillbaka till söndag. Om jag hinner komma hoppas jag att jag hittar. Men jag är detektiv på fritiden så det löser sig säkert.

Anonym sa...

Annars kan du ju följa med mig dit. Vi kan hämta upp dig.

Anonym sa...

emma: Mycket lätthittat; Vita loftgångshyreshus vid Ica Ankaret Ankarskatav. I hörnet mot Noliahållet. nr 18.