onsdag, april 26, 2006

Pilotstudie

Jag känner ingen pilot. Jag vet inte ens om jag kan säga att jag någonsin pratat med en pilot. En gång på en utbildningsmässa pratade jag med en helikopterförare, men jag vet inte om det har med saken att göra faktiskt.
Under ett längre tag har jag dragits med funderingen om vad det egentligen är som skiljer en pilot från en busschaufför. Vad är det som gör att pilotyrket anses vara något av det häftigare en människa kan göra och fortfarande få betalt för det medans en busschaufför lika gärna skulle kunna vara sophämtare...
Jag kan inte låta bli att tänka tanken att det är kabinpersonalen som gör skillnaden. Tänk dig... Som pilot har du ett helt harem. Män och kvinnor. När du jobbar serverar dom dig det du för stunden känner dig sugen på. Alla är snyggt klädda och har pampiga frisyrer, snygga naglar och en felfri make-up. När du kliver av ditt ståtliga fordon har du hela haremet svassandes bakom dig i pumps och kortkort.
Är detta den enkla anledningen till pilotens ständigt pilska flin?
Vad gör piloten och kabinpersonalen på kvällstid när maskinen tankas och städas?
Plötsligt är det inte längre något mysterium för mig varför piloter sällan jobbar efter att de passerat 50-årsstrecket... De håller inte längre ståndet. Unga, ståndaktiga efterföljare tar vid.
För visst verkar det väl som att piloter egentligen bara är pilska busschaufförer med låtsassolbränna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så nu skall jag upplysa dig lite ;).

Att köra buss och flyga är inte på något sätt jämförbart, flyg i sig är mycket mer komplext och det händer mycket saker samtidigt. Man måste ha stenkoll på allt som händer runtomkring och vad som kommer hända härnäst annars kommer man att hamna i en olustig situation där människoliv i värsta fall kan mistas.

Det är ett krävande yrke, bara miljön i cockpit gör att 60% av ens kunnande försvinner dvs att man i stort sett måste lära sig allt till 160% då det inte finns utrymme för misstag.

Många tror att flygplan styrs av någon mystisk autopilot som vet vart den skall ta maskinen, fel. Det är piloterna som matar in informationen samt övervakar att autopiloten gör rätt, den gör bara vad vi säger att den skall göra. Autopiloten utför inte piloternas arbete utan underlättar våra andra arbetsuppgifter.

Det folk inte förstår är att det som kan ses enkelt som enskild uppgift inte är alls så enkel när man skall utföra den samtidigt som flera andra.

Det handlar om att kunna ta svåra beslut under svåra förhållanden och i en stressig miljö samt framföra flygplanet på ett säkert sätt under varierande förhållande vad gäller väder osv.


/Pilot

Soffan sa...

Hej piloten! Självklart inser jag allt det där och jag har all respekt för det arbete som dagligen utförs av dig och dina kolleger. Men fortfarande... Visst är väl kabinpersonalen en extra krydda i ditt jobb? ; )
Flyg hårt!