måndag, april 21, 2008

Livet

Jag har tagit mig an en utmaning från Anna. I bilder ska jag försöka återge små axplock ur mitt liv och vi börjar resan för 25 år sedan.


Året var 1983 och jag var 3 år gammal. Som du kan se på bilden så var jag en snäll och glad tjej som fortfarande kunde njuta av att ha mina syskon boendes hemma med mig. Jag är ett riktigt sladdbarn och den största delen av min uppväxt var jag på egen hand. Med mamma och pappa. Jag kommer ihåg att jag älskade att umgås med mina syskon och deras vänner. Jag förälskade mig i storasysters pojkvänner och irriterade min storebror som försökte vara fjortis i fred...


Året är 1988. Jag är åtta år gammal och har precis blivit moster för första gången. Jag var otroligt stolt och kände mig ytterst speciell som hade en alldeles egen bebis. Nisse blev mer en lillebror än syskonbarn och nu har han gått och blivit 20 år. Gör lumpen. Har en alldeles egen flickvän. Men jag minns med stolthet tiden när han var "min bebis".

Om vi åker tio år tillbaka i tiden hamnar vi mitt i våren 1998. Det var året när jag gick mitt sista år på gymnasiet och jag kände mig fri som en fågel. Jag skulle ta studenten och göra verklighet av alla de där drömmarna som låg och bubblade i min kropp. Jag och mitt tjejgäng träffades varje helg och hittade på aktiviteter som i dag verkligen imponerar på mig. Vi var sååå kreativa. På denna bild är jag uppklädd inför en 40-talsfest hemma hos Jenny. Vi träffades och åt middag och "lekte" 40-tal. Vi var så söta och fina.

För fem år sedan var jag mitt i mina studier i Umeå. På somrarna jobbade jag på turistbyrån i Piteå och levde livets glada dagar. Jag var en ganska ambitiös och motiverad student på veckorna men under helgerna njöt jag verkligen av stundentlivet och allt vad det hade att erbjuda. Jag levde verkligen i nuet. Jag visste så klart att jag skulle bli lärare men jag hade nog inte en endaste plan eller tanke på var jag skulle hamna eller hur jag skulle leva. I alla fall kan jag i dag inte komma ihåg några av de tankarna. Men det är ju så mycket runt omkring som har förändrats också. Sedan denna bild togs 2003 har jag hunnit separera från mitt x-träffa Tobbe-börjat jobba-blivit mamma-flyttat till Piteå och rotat mig på ett alldeles fantastiskt bra sätt. Jag är nöjd. Jag trivs. Jag söker inte längre.
(Nu hade jag verkligen behövt ett kommatecken)

För övrigt vill jag att du lägger märke till min storasysters frisyr på den första bilden och jämför den med hennes frisyr på den sista bilden. Tänk vad en frisyr kan göra...



OK. Nu utmanar jag er övriga att göra samma sak. Kratta fram några gamla foton och dela med dig!!!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Må var och en bli salig på sin frisyr!

Puss

Syster C

Annas resa sa...

Kul att få se!

Soffan sa...

Syster: Jo... Men jag kan inte låta bli att bli lite salig på din frisyr á -83. Den gör mig bara glad liksom... :-)

Anna: Ja. Visst är det roligt! :-)

Anonym sa...

Hej
Hittade på lite roliga väger hit och tittade på din nostaligtripp och uppäckte att dina syskon var bekanta.Vi hälsade på hos mor o far nång gång då och då(mest innan din tid).Det var roligt att se att man minns ur folk såg ut på den tiden.Trodde inte att man kunde hitta "kändisar" så här på bloggarna.Trevlig resa
Catharina(Dotter till din mors arbetskamrat)