tisdag, februari 19, 2008

9A...

I åratal har vi fått följa dokumentärserier om än den ena, än den andra yrkesgruppen. Andra människors vardag på jobbet visar sig för oss där vi sitter uppkrupna under favoritfilten i favoritsoffan.
Sjukhuspersonalen, ambulansförarna, poliserna, kustbevakarna, bönderna, veterinärerna... You name it. Alla har de fått prestera framför kameralinsen och nu har då turen kommit till lärarna. Nu är skolans tur att visa hur det fungerar i verkligheten. För att gestalta verkligheten har ett gäng prisbelönta fröknar och magistrar hyrts in för att tämja en vild nia på en termin. På en termin ska denna niondeklass gå från underpresterande till topp tre i Sverige vad gäller resultat på de nationella proven i matte, engelska och svenska.

Jag tycker mig ana en viss sarkasm i mina egna ord men jag vet i ärlighetens namn inte om det är sarkasm eller bara en liten fnysning som säger *jaja, då får vi väl an se hur det blir med den saken då. Det känns ju lite tillrättalagt och med de där förutsättningarna skulle väl jag också kunna lyckas med precis allt i min pedagogiska gärning*.
Jo tack, så bitter och trångsynt kan jag faktiskt låta. Men jag kan även låta lite mer så här *att det är väl ändå roligt att skolan visas upp i media. Skolan som den faktiskt ser ut på många håll och faktiskt så är det lite skönt att se att prisbelönta lärare minsann har problem att få tyst i klassen också.*

Jag tycker att det ska bli roligt att följa 9A på den här resan. Tillrättalagt eller ej. För någon surtant är jag väl ändå inte...

2 kommentarer:

Annas resa sa...

Jag håller med dig på båda punkterna!

Soffan sa...

Anna: Vi är kloka du och jag! : )