fredag, november 03, 2006

På tal om dialekter

Nu är det fredag kväll och vi har kollat på Idol. Klara sitter i pappas famn i sin röd- och vitrandiga pyjamas som hon fått av sin farmor.
Vi har ätit glass och jag måste medge att vi har det rätt mysigt.

På tal om dialekter så måste jag i kväll få uppmärksamma ett fenomen som är rätt intressant. Man kan ju tycka att Norrbotten borde vara ett ganska homogent dialektalt område där vi alla låter ungefär likadant. OK, jag kallar mig fortfarande för norrbottning även om jag numer kanske borde titulera mig västerbottningen. Jo, Norrbotten var det. Just nu vet jag inget roligare än att håna Gällivarespråket. Tobbe är ganska bra på svenska, men ibland kan jag inte hålla tillbaka. Några exempel:

- I Gällivare tittar man inte på TV, man kollar TV.
- I Gällivare flyttar man inte boken till bokhyllan, man för boken till hyllan.
- I Gällivare är man inte i huset som man bor i, man är i huset vars man bor.

Jag vet att man i Malmfälten anses prata rikssvenska. Vad säger Svenska akademien om ovan givna exempel?
Detta påpekas med all kärlek och några droppar ironi. Visst är det väl störtskönt med dialekter. Jag älskar dem! Kom gärna med fler häftiga exempel! Från när och fjärran!

Dagens dialektfråga: I Umetrakten firar man i slutet av augusti stugsista. Vad kan det tänkas vara tro? Vinnaren meddelas så snart som möjligt.


5 kommentarer:

Anonym sa...

INGEN ANING! Och du : Man kan ta pitebon från pite men aldrig pite ur pitebon !Man är norrbottning forever, hahaha...

Anonym sa...

"Stugsista är en ljusfest med den enkla meningen att sätta punkt för sommaren bland alla stuggäster. Stuggästerna lämnar sina stugor för sommaren, hösten närmar sig och det firar man med en vacker "eldfest"" - På google kan man hitta det mesta! :)

Soffan sa...

Ewa: Good one!
Lisa: Grattis!! Du vann!! Jag blev bara så förvånad när jag hörde talas om fenomenet. Det är ju inte så långt härifrån till Pite, men jag hade verkligen ALDRIG hört talas som stugsista förut...

Anonym sa...

Näe, det hade faktiskt inte jag heller. Men nu har jag lärt mig något nytt... :)

Anonym sa...

Känner igen det där med att man inte ställer, lägger, placerar... utan att man för en sak till en plats. Både för och vars verkar vara nåt som gäller även 10 mil norr om Gällivare, då Marie, vår vän, Kirunabo och same, verkar använda sig av samma meningsuppbyggnad som Tobbe.

Men, vad kallar Tobbe en bob a.k.a snow racer?
Inte rattkälke hoppas jag!!! Så det tydligen i nordligaste Lappland

/ Erica