fredag, november 03, 2006

Freeedag! Och gäsp.

Klaras lilla förkylning håller i sig. Jag undrar hur det är när man är fökyld för första gången. I natt har hon varit vaken en hel del. Gråtit, hostat, rosslat, nyst. Till slut somnade hon ganska gott i vår säng. Nu ligger hon och ser hur pigg ut som helst. Hon hostar och nyser, men är ändå ganska nöjd. Fy så hemskt med snor när man inte vet vad det är...

I går gick vi en prommis med Jennie längs den vackra Umeälven. Älven är för Umeå vad Fårösundet är för Piteå. Vatten är liksom livgivande och rogivande på samma gång. Älskar älven. Vår lilla promenad avslutades på Schmäck med varm choklad och bulle. På svenska heter det bulle. I Piteå heter det bulla. Jag har lite svårt att säga rätt. När vi var i Stockholm i våras och skulle gå och fika beställde jag kaffe och bulla. Oj vad servitrisen såg idiotförklarande ut. Som man säger på högstadiet: Orka bry sig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men eller hur!!! Du skulle sagt bullabullabullabulla åt henne tusen gånger. Ja det är sådär med vattnet. Jag vill aldrig flytta från räkstigen och vattnet. Det är så fint här.

Soffan sa...

Ewa: Jag avundas er som bor där ni bor! Om det blir Pite för oss vill jag också bo där!

Anonym sa...

I Skåneland är "bulle" fralla. Vill man ha en bulle/bulla är det "kanelbulle" man ska be om. Nu har jag ju lärt mig men oj vad skåningarna kan vara förvirrande. "Ballar" är för övrigt skinkor (alltså rumpa) och "boppar" bröst.

Haj haj
/Laäejna

Anonym sa...

nä det måste va nåt lokalt för djupviken, ingen jag vet säger bulla till bulle..hur har du det med källgranskningen?:)

Soffan sa...

Lena: Det är därför det är lättare att bo i Norrland. Här förstår vi varandra vettu! : )

Maria: Jag kan iofs. inte tala för hela Djupviken, men på min del säger vi bulla.