söndag, oktober 25, 2009

I träning

Jag ligger i träning. Jag tränar på att göra ingenting och vara nöjd med det.
Detta är den andra lediga helgen på raken som jag och min sambo har tillsammans och det är också den andra helgen som jag ligger i träning.
Anledningen till att jag behöver träna på just detta är att jag på något sätt har gått och blivit upplevelseberoende.
När jag vaknar en oplanerad helgmorgon känner jag direkt ett behov att att styra upp planer för den dagen. Att ta det lugnt, läsa tidiningen och kanske till och med titta på tv en stund finns liksom inte med på kartan.
Mitt problem är inte att jag behöver vara nyttig genom att måla om, tapetsera eller baka sju sorters kokor. Nej, det handlar snarare om att lämna hemmet och uppleva världen, om än det nu bara handlar om badhuset på andra sidan stan.
Nu har två helger gått och fyra morgnar har jag ätit frukost lääänge, tittat på Bolibompa lääänge och dessutom somnat om i soffan.
Jag tror att det kallas att vara ledig och jag undrar vad det är som är så fel med det.

5 kommentarer:

Annas resa sa...

Duktig flicka!!!

Therese sa...

Jag känner igen mig i det du skriver....

Åsa sa...

Det är ju helt rätt. Slappa mera!!

M sa...

Tänk att jag aldrig vaknat och känt så. Det måste vara något fel på synapserna i mig. Men hejja hejja med ingentingandet! Trevligt arbetslov!

Soffan sa...

Anna: Tack! :-)

Therese: Då kan vi bli träningskompisar då!

Åsa: Ja, det är ju nästan sjukt att man ska behöva träna på det...

M: Skatta dig lycklig. Det tyder på att du är en sund människa med lagom puls. Tror jag... :-)