måndag, april 06, 2009

Det här med att enas...

Sedan jag träffade Tobbe har jag förundrats över hur överens vi ofta är om saker och ting. Det gör ofta vardagen ganska enkel.
Nu när badrumsrenoveringen står och knackar på dörren och vi ska försöka komma fram till vad vi vill ha så stöter jag plötsligt på patrull. I dubbel bemärkelse.
-Vi trodde att vi hade enats om ett golv. Problem dök dock upp när det visade sig att vi hade enats om två olika golv. Efter ytterligare ett besök hos golvfirman gick jag dock i dag segrande ur den fighten.
- När det kom till handdukstork tyckte jag att det var självklart vilken som var snyggast. Döm om min förvåning när han tyckte ganska precis tvärt om. Efter en mindre debatt hos rörfirman kunde vi mötas halvvägs. Rörmokaren skrattade gott och matchen kan nog anses ha slutat oavgjort.
- VVS-firman hade ett snyggt badkar som jag föll ganska hårt för. Han var dock ganska envist förälskad i ett annat badkar. Jag blev lite rörd av hans engagemang och gav med mig ganska snabbt. En solklar seger för honom.
- På toastolsfronten var vi ganska enade.
- Badkars- och tvättställsblandare är tydligen en viktig statuspryl i hans ögon. För mig är det inte så viktigt. Han fick bestämma.

Det är svårt att säga att förhållanden är något annat än en lång rad av kompromisser. Jag påstår inte att jag lider av att kompromissa men det är intressant att det ändå fungerar. Att man liksom bara gör det. Det är varken jobbigt eller plågsamt att kompromissa. Det är helt enkelt helt nödvändigt.
Tilläggas bör kanske att vi fortfarande är överens om ganska många saker. Oftast.
Och i slutändan spelar det kanske inte så stor roll om golvet är mörkgrått eller stenmönstrat. Om rören i handdukstorken är raka eller böjda. Om badkarets kanter är svängda eller raka.

5 kommentarer:

Loppans pyssel sa...

Vet inte riktigt hur framtiden ser ut. M har sitt jobb utanför Nynäshamn så han blir tvungen att veckopendla tills han hittar ett jobb i Umeå. Det kommer att bli tungt men vi har inte så mycket att välja på. Det är ovisst om vi kommer att flytta längre norrut än Umeå. Man får ett lite annat perspektiv på vad som räknas som en lång resa efter att ha bott där nere ett tag. Från Umeå är det ju inga problem att åka upp över en helg.

/Johanna

Therese sa...

Det är bra att ha någon som verkligen tycker något...oftast (hos oss) så är det jag som får bestämma och det kan också bli rätt jobbigt i längden.

Soffan sa...

Minimonser...: Så ni är på väg tillbaka till Umeå alltså??

Therese: Jo, men lagom är bäst... :-)

Therese sa...

Absolut är det så.....

Loppans pyssel sa...

Ja, vi är på väg till Umeå igen och det känns befriande på något sätt. Nynäshamn i alla ära men jag är lite less att inte ha någon annan än M att umgås med.