onsdag, oktober 29, 2008

Sju utmanande sanningar

Jag har blivit utmanad av Anna och således kommer jag här att presentera sju sanningar om mig själv. Om jag inte minns fel har jag gjort detta en gång förut men det var längesedan och det är mycket möjligt att det poppar upp nya sanningar eftersom livet har en tendens att förändra verkligheten...

1. Jag är en trygghetsnarkoman. Detta är något som jag nog inte förstått vidden av innan jag blev mamma och sedan också husägare. Jag lider när jag känner att jag inte kan kontrollera allt omkring mig så som jag skulle vilja. Detta kanske är en självklarhet för många andra men för mig blev t.ex. gårdagskvällen en något dyster tillställning trots att Tobbe hade lagat jättegod middag och dessutom bjudit hit mamma och pappa för att avnjuta den med oss. Det föll sig nämligen så att en av spisplattorna på den spishäll som vi ÄGER råkade paja. Den bara dog liksom och det stod klart för mig att en liten del av min verklighet föll sönder. Spisplattan alltså. En liten del av min verklighet som gjorde mig något tyngd i själen. Visst låter det knäppt? En världslig sak kan tyckas och jag vet det. Jag gissar att livet kommer att härda mig.

2. Jag snusar. Kanske inte någon nyhet för dig som känner mig och jag kommer att sluta den dag jag blir gravid igen. Kommer jag att börja om igen? Troligen ja.

3. Jag gillar att arbeta. Jag tror ärligt att jag skulle kunna jobba med vad som helst och gå in för det med stor seriositet. Jag har älskat vartenda jobb jag har haft och ständigt trott att jag kommit till den bästa arbetsplatsen i världen. Det känns bra inför framtiden.

4. Föregående punkt i listan får här en något motsägelsefull fortsättning. Jag är lite lat också tror jag... Jag önskar att jag vore så där som så många andra bloggerskor jag följer; full av inspiration för att skapa ett hemtrevligt bo med personliga men ack så helt rätta detaljer. Jag skulle önska att jag hade öga för det där lilla extra som gör att hemmet ser tip-top-stylat ut för bara några ynka kronor spenderade på en loppis. Men jag är inte sådan. I det här hemmet känns det som att det alltid ligger leksaker över alla golvytor och att högar av skort konstant växer på den långa bänken i köket. Jag visar allt fler ungkalrstendenser och saker som jag tänker att vi borde göra här hemma blir liksom inte gjorda. Men kanske, kanske sen. Sen när jag inte är gräsänka längre... Kanske kan vi då tillsammans få ordning och reda i den stil jag drömmer om.

5. Jag fantiserar kopiöst mycket. En stor del av min vakna tid går åt till att planera för och fantisera om min framtid. OM det skulle bli si och så, hur skulle det bli då? Eller om det inte skulle bli si och så utan så, vad händer då? Ofta fantiserar jag 15-20 år framåt i tiden med olika scenarion och så har jag alltid gjort. När jag gick på mellanstadiet fantiserade jag om hur det skulle vara att gå på högstadiet och åka på konfirmationsläger, permanenta håret och ha bröst. När jag gick på högstadiet fantiserade jag om hur det skulle vara att ta studenten och flytta hemifrån. Men jag vill ändå inbilla mig att jag är ganska bra på att fånga nuet. I alla fall försöker jag göra det. Man måste komma ihåg att göra det.

6. Ibland är jag rädd för att göra fel och för att inte bli omtyckt. Jag är rädd för att människor i min omgivning ska tycka att jag är dum, snål eller egoistisk. Många kanske ser mig som en tuff typ som rycker på axlarna åt det mesta. Men det är nog inte riktigt sant...

7. Jag är en fena på att köra båt. Jag kommer inte ens ihåg när jag lärde mig hantera en motorbåt och jag skulle nog vilja påstå att jag kör båt bättre än jag kör bil. Jag och havet är ett bra team och jag längtar redan efter sommar och lukten av oljeblandad bensin.


Det verkar som om de flesta jag känner i bloggvärlden redan har blivit utmanade av någon annan, så jag skickar denna utmaning vidare till den som vill känna sig utmanad!

Inga kommentarer: