måndag, juli 02, 2007

Å så grant

I dag var Tobbes första semesterdag och rent vädermässigt har han nog valt rätt vecka att semestra på. Solen har stekt och vindarna har varit ljumma. Vi tog en trip till stan där T har inhandlat sin nya hoj och Klara har fått både en cykelsits och en hjälm. Självklart blev vi på eftermiddagen tvungna att testa de nya prylarna så vi gav oss ut på cykeltur. Av en ren slump hamnade vi hos Jenny och Lars där vi blev bjudna på middag. En rykande färsk och mycket god köttfärspaj med sallad och ett glas öl till. Vad mer kan man begära?
När vi cyklade längs vattnet sa jag till Tobbe: Men siii du så vackert Norrbotten är! Han höll så klart med men menade att det finns andra vackra platser också. Att Västkusten också är rätt vackert så här års. Det fick mig att komma ihåg sommaren för två år sedan när vi bilade till Malmö tur och retur. På returen stannade vi och tältade en natt vid Tylösand. På morgonen åt vi frukost på stranden och havet spred ut sig framför oss. Det tog liksom aldrig slut. Både åt vänster och höger löpte sandstranden iväg långt, långt. Ja, du kan ju själv tänka dig. Tylösand är ju rätt känt som Sveriges mesta och bästa havsbad. Dock kunde jag inte hindra mig själv när orden bara ploppade ur min mun:
-Mmm, no är de ju fint. Men no tro ja att Havsbade (läs Piteå Havsbad) är större. Å no sku ja villa påstå att sanden där ä bättre. Å vattne är då fan varmare i Pite å...
I samma ögonblick som jag yttrade dessa ord insåg jag hur fruktansvärt det lät. Men det är ju liksom bara så. Skönhet är rätt subjektivt. Även om jag oftast tycker att mina åsikter är rätt objektiva. Ofta, men kanske inte alltid...

2 kommentarer:

Cissi sa...

Piteå är vackert! Kanske tom vackrast?! Kul att ni trivs och uppskattar staden. Synd att vi inte hamnade på samma kalas, och inte ens träffades ute.. nästa gång...

Soffan sa...

cissi: Det kommer väl fler kalas! Det måste komma fler!