onsdag, februari 09, 2011

Vad är vad?

I går åkte jag till och från universitetet. Det är alltid något av en mysstund tycker jag. Det är liksom en av de få stunder här i livet just nu, när jag faktiskt får vara alldeles helt och hållet on my own. Jag gillar sällskap, men ibland är det ohyggligt skönt att sitta i bilen, lyssna på radio och snusa i sin ensamhet.
Hemresan i går blev något av en höjdare eftersom P3 bjöd på Sugerplum Fairy-Viktor och hans musikguide. Hans grej var att spela låtar som vi älskar, men inte vågar stå för att vi älskar. Jag har absolut ingen relation till Sugerplum Fairy och än mindre till denne Viktor, men hans guilty pleasure-låtar visade sig vara ungefär just som mina egna. Under denna stund längs E4:an fick jag mig också en liten tankestund kring vad som egentligen är bra och vackert. Jag har redan i flera sammanhang konstaterat att det är de lite fula killarna som är de riktigt snygga. Eller hur? Ett hem blir inte vackert med allt för många vackra prylar, utan de lite udda prylarna som sticker ut.
Jag vill påstå att det är lite samma sak med musik och kultur i stort. I Sverige har vi väl ingen kulturkanon i ordets rätt bemärkelse, men visst finns det både musik och litteratur som man bör gilla om man vill vara något. Ändå går vi alla och bär på hemliga låtar som vi älskar att rocka till, när ingen ser eller i berusat tillstånd. Jag vill härmed tacka Viktor för att han gav mig 40 härliga minuter i bilen och för att han spelade låtar som jag kunde skrika med i. Tack.
En liknande grej hände i lördags när vi låg längs 45:an och kvällen var sen. Mörkret var totalt och barnen snarkade i varsin bilstol. Där och då dök Clabbe upp i radion och spelade eurodisco från 90-talet och hela min varelse fylldes av glädje.
Kanske håller jag på att bli lite galen. Och det kan vara så att jag aldrig kommer att våga gå ut med exakt vilka låtar det handlar om men det må så vara. Jag känner mig ändå ganska nöjd över att konstatera att det bästa för oss alla är om vi får välja vår egen kanon. Don efter person. Tydligen är jag eurodisco.

Inga kommentarer: