söndag, juni 01, 2008

Sommarens första dopp avklarat

Nu är det en hel del semester i luften. Som lärare kan jag se fram emot två veckor till av arbete och sommarlovslystna tonåringar. Sedan är det dagar på stranden och kvällar vid grillen som väntar.
På många sätt känns det som att sommaren redan har börjat.
I går på morgonen åkte vi med mor och far till sommarstugan i Luleå skärgård. Båten skulle vaxas och rullas ut i böljan den blå. Allt gick smärtfritt och motorn startade på fjärde draget. Dagen tillbringades på altanen och armarna blev körsbärsröda och näsan prickig. Efter att ha ätit alldeles för mycket fläskfilé och äppelmaräng eldade vi i bastun och jag och min käresta tog faktiskt sommaren första dopp i Bottenviken. Tre timmar innan maj blev till juni. Det var varken varmt eller skönt men fantastiskt coolt och jag måste erkänna att jag känner mig som något av en tuffing.
I morse hade solens strålar blivit till tunga regndroppar och vi bestämde oss tidigt för att lämna den lantliga idyllen och åka tillbaka till rinnande vatten och fika hos G och M. Och där på gräsmattan i Hortlax sken solen och sommardag nummer två var ett faktum.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Efter regn kommer solsken, ett uttryck som håller i alla möjliga situationer. Fortfarande nyfiken på att se HUSET...

Anonym sa...

Himla avis på erat sommarmys, dock inte missunsam. Längtar också sååå mycket efter sommar, sol och bad.

Kramis C