torsdag, oktober 18, 2007

Tjenixen

Tillbaka efter onsdagskoman. Onsdagar är mördardagar.
I går hade jag inte en rast. Inte en endaste en. Nackdelen med mitt yrke är att man egentligen aldrig har rast. Lunch intas tillsammans med eleverna och det kan inte kallas rast. I personalrummet efter lunchen hamnar man i stort sett alltid i minimöten om elevärenden. Ingen vill ha det så men det blir så ändå. Annars hinner man inte.

På jobbet är det så mycket jobb att jag aldrig hinner tänka på något annat än just jobb. Dagdrömmar finns inte. Inte där. Inte då.

Konsten är att kunna trycka på av-knappen när man åker hem. Att inte se elever eller måsten så fort man sluter ögonen på kvällen. Att inte gå omkring med ångest över allt man inte hunnit göra under dagen. Det är en konst. Sanna mina ord.


I dag var dock ingen mördaronsdag. I dag var en bratorsdag. Efter jobbet och dagis fikade jag och Klara med Åsa och sedan gick vi en liten tur på stan.Inget shoppat. Bara tittat.

I morgon: Fredag. Kjol. Ekbergs. Ja, vi börjar ju kunna det här vid det här laget. Eller hur?

3 kommentarer:

Åsa sa...

Men det är ändå lättare att stänga av när man har barn som väntar där hemma.

Soffan sa...

ÅSa: Håller helt med dig. Välsignade små varelser!

Nybliven sa...

Åh, jag har också MÖRDARonsdagar. Men det är ganska skönt efteråt för då är det ju nästan helg igen (sa hon som jobbat i två hela veckor nu...)!