fredag, mars 23, 2007

En tant och en farbror

Ett stenkast från vårt gulliga och småskruttiga hus ligger det nybyggda bostadsområdet Dragonfältet. Där finns exklusiva bostadsrätter som till största delen bebos av medelålders par som kan unna sig lite extra när barnen har lämnat boet och huset har blivit sålt. Självklart bor det även unga par och singlar på Dragonfältet men om man räknar ut medelåldern skulle jag ändå tippa på att den ligger närmare 50 än 25.
Hur som helst, i morse var jag och Klara ute på en morgonprommis i den värmande vårsolen. Vi tog Brogatan över Dragonfältet och det kändes i varje cell att i dag skulle komma att bli en riktigt jäkla bra dag. Plötsligt får jag se två ben som sticker fram från en bro vid en av portuppgångarna. Luttrad som man är tänkte jag först "Jaha. Vad är det nu för ett jäkla pack som sitter och super i denna arla morgonstund???" Men när jag kom närmare fick jag till min stora glädje se en farbror och en tant. Han hade på sig ett par blå snickarbyxor och hon hade en blå hilka knuten runt sitt vita hår. På bron bredvid farbrorn låg en svepask som han förmodligen just hade gjort färdig och den vithåriga tanten satt med en kaffekopp i handen. Jag hade helst av allt satt mig bredvid dem och njutit av solen men jag nöjde mig med att hälsa och le. Dom var bara så söta.
Förmodligen har detta par flyttat in till stan från sitt hus några mil bort. Förmodligen har de ofta suttit utanför sitt hus med varsin kopp kaffe och kisat mot solen. Och varför skulle man inte kunna göra det bara för att man flyttar till lägenhet? Klart man kan slöjda i vårsolen även mitt i stan! Oj vad jag unnar detta par sitt morgonkaffe i solen. Länge leve tanter och farbröder som myser i vardagen. Bra gjort!

Min och Klaras dag fortsatte med lunch i hemmets lugna vrå innan vi begav oss till Yttertavle för att fika med mina favoritmammor hemma hos Malin och Vilgot. Vilken eftermiddag! Jag önskar att jag kunde filma oss där vi sitter och bollar med leksaker, pipmuggar, puréer och kissiga blöjor men ändå lyckas vi mitt i allt kaos hålla samtalet levande precis hela tiden trots att dessa samtal på intet sätt bara handlar om just puréer, bajs och leksaker. Vi hade så mysigt och hade det inte varit för det faktum att alla våra bebisar också har pappor som brukar vilja umgås med sina avkommor så tror jag nog att vi hade suttit kvar där fortfarande, drickandes den sjunde bryggningen kaffe samtidigt som vattnet på slaskpölarna i Yttertavle långsamt frös till is.

Hoppas på ytterligare en solig dag i morgon. Då blir det utflykt. Och tanten och farbrorn får en kopp i vårsolen.

Inga kommentarer: