måndag, februari 22, 2010

Mycket med barn nu...

I lördags fick jag mig en semla hemma hos en god och skicklig vän och vi började prata om det här med barn.
Det är ju liksom lite spännande det här med att bli tvåbarnsförälder och jag funderar ganska mycket på vad skillnaden kommer att vara mellan en och två.
Mest ser jag rikedomen. Jag känner väl till den kärlek och stolthet som jag känner till och för Klara och jag kan inte för mitt liv begripa hur uppfylld jag kommer att vara när jag står här med två lika stora skatter. Sen tänker jag på när de två små liven ligger och sover på kvällen. Tänk att kunna gå från ett rum till ett annat och kika in på sina sovande barn. Lycka upphöjt i två liksom...
Men sen tänker jag på skuldkänslor också. Hur kommer det att kännas att inte längre bara vara Klaras mamma och att inte längre finnas till för bara hennes skull. Hur kommer hon att hantera känslorna av att dela oss med någon annan liten krabat som plötsligt bara dyker upp.
Nåväl. Det är väl bara till att fortsätta att fokusera på rikedomen. Att oroa sig för elände är sällan särskilt konstruktivt.

Det härliga i tillvaron just nu är i alla fall att trotsen har varit borta i flera veckor. Nästan i princip helt borta. Jag vet att jag säkerligen kommer att straffas omedelbart efter att jag avslutat denna mening, men då får det vara så. Det nya i treåringens värld är rollekar. I månader har vi blivit tilldelade karaktärer, allt från storebror till Supersnälla Silversara. Det är som om verklighetens glöms bort och ersätts av flygturer och fiktiva dagishämtningar. Kanske är det lättare att hålla humöret på topp i ett parallellt universum och kanske är det treåringens enda väg ut ur trotsen. Jag återkommer med fortsättningen av trotsföljetongen. Den är evig.

Vad gäller bebben i magen så läste jag någonstans att den dygnsrytm som bebisen har just nu förmodligen kommer att följa den ut i den verkliga världen. Det innebär att vi förmodligen aldrig kommer att sova. Sommaren kommer att bli lång, ljus och sömnlös.

2 kommentarer:

Marran sa...

Du är så klok du. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Alla har varnat mig om hur jobbigt det blir med två barn, så jag var verkligen beredd på det värsta. Men mest av allt ser jag rikedomen. Känslan av att älska ett barn är ju fantastiskt...och två barn. Ja, jag känner mig så himla lycklig när jag sitter med båda två i famnen. Sen att man inte alltid får sova så bra, det är ju övergående. Vi kan ju sova när vi blir gamla =) Det kommer att gå superbra, och du kommer att bli den bästa mamman dina barn kan få. Kram

Annas resa sa...

Jag kan tillägga att det var en helt fantastisk känsla att ha två barn i en dubbelvagn och spatsera runt med dem. Min stolthet visste inga gränser: båda två underverken var mina! och jag hade gjort dem (nästan) helt själv!

Det är numera också en fantastisk känsla att se de där två fd barnvagnsåkarna susa nedför Vallsberget på slalomskidor och hur de tnu gick till så hade de blivit så himla stora. Men mamman är fortfarande lika stolt över dem.

Du har något fint framför dig.