tisdag, mars 01, 2011

Sooolsken

Jag kan säga att det är härligt att vara föräldraledig just nu. Efter tre månader inomhus känns det så underbart att kunna vara ute i solen hela eftermiddagar utan att frysa ens en liten smula. Barn i fyraårsåldern får ett väldigt mycket bättre humör utomhus. De är som små hundar som verkligen måste rastas.
I dag har Klara åkt skridskor för första gången och det gick helt klart smidigare än väntat. Jag var förberedd på allt. Mest på skrik, sprattel och gråt, men hon var förvånansvärt stabil på skenorna och är det lika härligt i morgon kör vi en repris då. Kanske med matsäck. Allt blir ju liksom lite trevligare då.
Mina lediga stunder ägnar jag åt en roman på danska. I början hade jag väldigt svårt att få något sammanhang kan jag väl erkänna. Jag förstod att någon var någonstans för att göra något. Så mycket mer begrep jag inte. Boken har tagit sig och så har även min danska och nu är den nästan riktigt bra. När boken är utläst väntar bara en liten uppsats och sedan en jättestor uppsats och sedan är jag färdig med studierna för den här gången. Jag måste ändå medge att det har gått rätt smidigt att plugga, både på sidan av arbete och på sidan av att vara hemmaförälder. Men. Det ska bli skönt när det är över också.
På köksfronten ser det bra ut. I morgon kopplas vitvaror in och i den bästa av världar smackas även kaklet upp. Som jag längtar efter att få piffa och puffa, efter att få torka en redan fin bänkskiva och laga mycket godare mat på en mycket nyare spis. För visst borde maten bli godare i ett finare kök? Ärligt? Visst borde den det?
Nu ska jag bege mig till Täfteås dansbana. Skaru me?

Inga kommentarer: