söndag, februari 19, 2012

En utmaning - så härligt!

I stället för att berätta om att denna helg inte riktigt blev som vi hade tänkt, eftersom maken varit halvrisig och vek, så antar jag denna utmaning från Anna!

Vad gjorde du för tio år sedan?
Året var 2002 och jag befann mig i Umeå, mitt i lärarutbildningen. Jag bodde i en studenttrea med mitt X och min tillvaro var väldigt studentikos. Jag pluggade, satt av någon anledning med i HUM-sektionen, tränade och gick på fest. Jag tillbringade mycket tid i UB där jag läste samtidigt som jag hällde i mig alldeles för mycket kaffe. Detta var en väldigt social tid i livet, fylld av nya bekantskaper. Behovet av att umgås var omättligt och de kvällar som bara tillbringades hemma i soffan var få. Åååå... Ljuva studenttid.

Vad gjorde du för ett år sedan?
För ett år sedan var jag föräldraledig med en 10-månaders Herman samtidigt som jag läste Svenska språket B på LTU. Jag kände mig konstant lite lätt stressad över någon uppgift som skulle skrivas och lämnas in. Förra vintern var dessutom extremt kall och detta gjorde att jag och barnen tillbringade alldeles för mycket tid inomhus. På dagen för ett år sedan började vi riva det gamla köket och flyttade till mamma där vi bodde i tre veckor för att slippa byggdammet. Mysiga veckor var det.

Vilka fem snacks tycker du om?
Oj... Jag gillar ostar och kex, men mest tillsammans med vin. Lösgodis gillar jag också så klart, men bara på lördagar. Det var tre... Räknas smulpaj? Jag är en sucker för smulpaj. Och blåbärsbullar.

Vilka sånger kan du utantill?
Hahaha! Förmodligen ingen, även om jag låtsas att jag kan i princip allt utantill. Sång är en av mina laster men dessvärre sjunger jag hellre än bra. Men ok, jag kan väl i alla fall få säga att jag kan väldigt många sånger NÄSTAN utantill. Främst Euskefeurat. Jag skulle vilja påstå att jag är en fena på just euskefeurattexter. Nästan Kvitt eller dubbelt-varning.

Saker du skulle göra om du blev mångmiljonär?
Oj... Säg det! Resa mer skulle jag helt klart göra. Både när och fjärran. Jag skulle dessutom betala av alla typer av lån och säkerligen skulle jag göra något åt huset också. Förmodligen skulle jag ge någon fria händer nere i källaren som väl förvisso fyller sin funktion även i dag, men med mindre grönt och brunt skulle jag kanske VILJA vara där nere ibland också.
Sist men inte minst så skulle jag köpa en skoter till min man. Det är kanske det första jag skulle göra. Delvis av kärlek, men till stor del för att slippa hans frustande tränktan.

Fem dåliga vanor du har?
Dåliga vanor? Jag? OK...
Jag tror att jag har en tendens att jämföra mig ganska mycket med andra. Eller kanske inte mycket, men mer än vad jag borde. Jag funderar över om andra också sitter tysta i varsin soffa på kvällarna, om andra ger sina barn läsk till maten ibland, om andra aktiverar sina barn mer, om andra förtjänar sin lön lite mer, om andra byter sängkläder oftare. Alla dessa tankar är väldigt onödiga.
En ännu sämre vana är min oro. Jag oroar mig ofta över sjukdomar som kan drabba mig eller någon jag älskar. I perioder blir det nästan sjukligt och förmodligen borde jag gå i terapi för detta, men då skulle jag säkert oroa mig för att terapeuten skulle upptäcka att jag lider av någon hemsk sjukdom.
Jag är ganska rastlös. Eller jag vet inte om rastlös är rätt ord, men jag vill gärna ha ett schema att följa och detta gäller även för lediga dagar. Jag tror att det egentligen har mest med barnen att göra eftersom jag vet att barn är som hundar och behöver aktiveras. Jag vill minnas att jag innan barnen kom kunde ligga i sängen och läsa på förmiddagen. Kanske inte särskilt länge, men i alla fall en stund...
En obehaglig ovana är det här med mitt kontrollbehov. Jag har en tendens att tala om för folk (min man) vad de borde göra och jag kan tänka mig att det inte alltid är helkul att bli dirigerad som en kasperdocka. Jag försöker skärpa mig. Jag lovar!
Eftersom jag har slutat snusa kan jag inte längre nämna snuset i den här kategorin, så jag får väl erkänna att jag snusar hushållspapperskorvar då. Det fungerar det med...

Fem saker du gillar att göra?
Jag älskar att vistas utomhus. Under vilka former spelar mindre roll men friskluft är en drog.
Jag älskar dessutom att vara tillsammans med min familj. Denna aktivitet väljer jag lätt framför vilken som helst.
Sjukt kanske, men jag gillar att arbeta och jag gillar mitt arbete. Jag tror faktiskt att jag kan se det som en hobby.
Jag gillar att resa och åka på små vardagslämnande utflykter. Det kan räcka med en trip till Luleå, men jag gillar att vara på små äventyr.
Så klart så får jag kickar av att umgås med människor jag gillar. Kaffe eller trerätters spelar mindre roll. Möten mellan människor står sig i alla väder.

Fem saker du aldrig klär dig i?
Uniform.
Lackbyxor.
Lack-bh.
Päls.
Suspensoar.

Fem favoritsaker?
Mitt hus. Love it!
Min slalomutrustning, med pjäxorna i spetsen. Vreni Schneider hade likadana när det begav sig och oavsett hur många som kommenterar deras ålder så älskar jag dem. Kanske mest på pin kiv.
Mina Salomonkängor. Lite gamla de med. Men sköna!
Bilen.
Min uppdaterade telefon.

Du kan väl också ta dig an detta! Det är kul!

1 kommentar:

Annas resa sa...

Kul att du nappade! Och trevlig att läsa!