måndag, december 14, 2009

Vacker graviditet?

Jag sitter här framför datorn och är redo för natten. Innan jag sluter ögonen måste jag dock bara få ventilera en sak. Det bästa hade så klart varit om jag hade kunna fotografera mig själv och publicera härligheten här på bloggen, men därtill är jag alltför blyg och kanske alltför stolt.
Jag vill börja med att förklara att jag tycker att det är fantastiskt vackert med gravida kvinnor. Även min egen gravidet ser jag som något vackert, både på ett ytligt utseendemässigt sett och på ett djupare, känslomässigt plan. Man känner sig lite som en blomma som blommar under en lång period. Varje vecka händer något nytt och för varje vecka som går blir det allt mer tydligt att det faktiskt växer någon där inne.
Dock är det som så, att jag ännu inte trätt in i den vackra, blommande delen av graviditeten. Det enda som hänt so far är att brösten har vuxit sig till gigantiska, och jag menar gigantiska, juver. När jag sitter ner tar de i princip i låren. Nästan.
Det faktum att brösten är lika stora som medicinbollar gör dessutom att magen inte alls ser så där näpet gravid ut. I stället ser liksom hela jag bara jämnfet ut på ett ganska otrevligt sätt.
Så här sitter jag alltså, jämnfet och mätt och med brösten hängandes runt låren. På bänken bredvid mig ligger en tom plastpåse som för en stund sedan innehöll en bit saffranslängd. I sopkorgen ligger en ansenlig mängd Geisha-papper och i det tomma glaset på bordet bubblade för en stund sedan några deciliter ljuv must.
Gravidmonstret har gjort entré. Äta eller ätas.

4 kommentarer:

Therese sa...

Så kan det se ut i min papperskorg också och jag är inte gravid!!! Ha det så bra och God Jul!

Ewa sa...

Söta du, jag är så jätteimponerad av alla er mammor som fixar det här med att vara gravid och sedan genomgå en förlossning. Så fantastiskt modigt och starkt. Mammor är hjältar.
Kram.

Åsa sa...

Precis som det ska vara då! Hoppas du mår bra och njuter graviditeten.

Anonym sa...

Sådär var det för mig också, typ alla tre gångerna.
Magen såg aldrig stor och rund ut.

Tillsammans med brösten var jag liksom abnorm..
Puss och kram!
/Syster C